Parkoviště u knihovny 30 volných. Masarykovo náměstí O volných míst. Přesně takové informace by brzy mohli při cestě Děčínem získávat řidiči. Ušetřili by tak cenné minuty při hledání volného parkovacího místa. Například v Podmoklech musí celou čtvrť mnohdy několikrát obkroužit, než nějaké volné místo najdou.
„Určitě do podobného řešení chceme jít. Třeba pro ulici Práce by bylo pěkné mít návěstí již na Novém mostě,“ řekl radní pro IT a smart řešení Ondřej Smíšek. Podle Smíška jsou ale podobné systémy dvojsečné a je potřeba je využívat pouze tam, kde to dává smysl. Pokud je podélné stání jen s několika místy, může se velmi snadno stát, že se na jedno parkovací místo vydá hned několik řidičů najednou a celou ulici následně ucpou.
„Třeba Drážďany dávají vědět jen velkoplošná parkoviště, typicky parkovací domy. V našem případě je to typicky parkoviště u Atlantiku.
Hlavní jsou data
Zda se město vydá jen cestou informačních tabulí, nebo je doplní také mobilní aplikací, zatím jasné není.
„Nejdůležitější jsou data. Pokud je máte, tak můžete mít jak návěstí, tak i aplikaci. Tu můžeme mít buď vlastní, nebo data poskytnout třetí straně,“ přiblížil možné řešení Ondřej Smíšek, který se přiklání k možnosti poskytnout data někomu jinému.

Městu by pak odpadla starost s údržbou dalšího zvláštního programu, navíc by nemuselo financovat jeho nákup a provoz. To vyjde na desítky tisíc korun, přičemž by se mohlo stát, že by tuto službu využívalo jen poměrně málo řidičů. Magistrát proto vše již nyní buduje i kvůli hospodárnému vynakládání prostření na principu otevřených dat.
K datům by se tak mohli řidiči dostat prostřednictvím aplikací Waze. Seznamu nebo Google, které sledují hustotu provozu. Výhodné by to bylo právě i pro řidiče, kteří by si nemuseli stahovat další speciální program, který by využili třeba jen jednou za dlouhou dobu.
Sms a hotovost nestačí
Kromě toho chystá Děčín i novinky v placení parkovného, které musí řidiči platit především v centru města. Nyní mají možnost zaplatit hotově, případně pomocí SMS zprávy.
„Nabízí se možnost placení bankovní kartou. To je ale poměrně energeticky náročné. Většina parkomatů totiž nemá vlastní zdroj elektřiny, ale využívá solární panely, které na provoz plateb prostřednictvím bankovních karet nestačí. Problematické by to bylo obzvlášť v zimě,“ řekl děčínský radní s tím, že další možností je zapojení mobilních plateb jako je například Google Pay.

Nyní město jedná s několika společnostmi, které by takové služby mohly poskytovat. Na podzim, případně během zimy by pak podle Smíška mohlo spustit pilotní projekt. Ten by fungoval jen ve vybrané lokalitě.
Hledání nových míst
Kromě hledání chytrých řešení se snaží Děčín vyřešit i nedostatek parkovacích míst. Těch sice za posledních třicet let přibylo poměrně hodně především u supermarketů a hypermarketů, ale ani tyto soukromé investice zaměřené především na zákazníky obchodů, nestačí pokrýt rostoucí potřebu parkovacích míst. Aut totiž za posledních třicet let přibylo mnohonásobně více.
Děčín proto uvažuje především o stavbě parkovacích domů. Na další velká pozemní parkoviště není hlavně ve středu města dostatek místa.
„Jednou z uvažovaných variant je parkovací dům u železničního mostu. Tam je ale potřeba vyřešit jednak pozemkové záležitosti, protože ne všechny pozemky patří městu, a jednak také záležitosti týkající se povodňové ochrany, protože se jedná o zátopové území,“ dodal Ondřej Smíšek. Vzhledem k náročnosti, především finanční, to ale je otázka výrazně delší doby.
