Další vlna nevole se rozpoutala minulý týden, kdy děčínský magistrát zveřejnil na svém webu závěry pracovní skupiny, která se lanovkou zabývala. Pracovní skupina se shodla na tom, že by Děčínu lanovka prospěla. Rada města vzala zprávu na vědomí. Ač se tím nerozhodlo, že by se mělo stavět, odpůrci začali celou zprávu kritizovat.

Psali jsme: Lanovka by Děčínu prospěla, tvrdí pracovní skupina…ZDE…

Sledujete, co se děje na sociálních sítích? A překvapila vás ta kritika?
Podle mě se jedná tak 
o deset, dvanáct lidí, kteří kritizují všechno. Jsou to nešťastníci, kteří prosazují to, že čím hůře bude v Děčíně, tím lépe. Jsou mezi nimi různí ztroskotanci. Jak mám diskutovat o lanovce 
s někým, kdo ani nedokončil základní školu?

Máte názory na lanovku odjinud než z facebooku?
Existuje tu mlčící většina. Tito lidé se do diskuzí na sociálních sítích nezapojují, ač je sledují. Já s nimi ale mluvím. Říkají mi, že se jim ta myšlenka líbí, a ať vydržím.

Lanovka Děčín zkrátka rozděluje. Co tedy navrhujete?
Za dva roky budou komunální volby. Chtěl bych je spojit v Děčíně s referendem o lanovce. Kdyby se referendum dělalo zvlášť, stálo by to zbytečně peníze, takto by se ušetřilo. Myslím, že by vyšlo dobře.

Kritici neustále poukazují na ústeckou lanovku na Větruši. Prý městu každý rok prodělává, byť přepraví dvě stě tisíc lidí.
To je na delší diskuzi, ale zkusím to krátce. Na lanovku tam dostali dotaci od holandské investiční společnosti. Měli tam podmínku pěti let udržitelnosti projektu, proto museli pět let držet jízdné ve výši 35 korun. To nyní skončí, od ledna 2017 se bude jízdné zvyšovat. Pokud jde o ztrátu, je důležité vědět, jakou dělají uzávěrku. Účetní hospodářský výsledek může být ztrátový, pokud do něj započítají například odpisy. Nebo dělají provozní uzávěrku, kdy jednoduše odečtou od výnosů náklady?

Kritici stále dokola tvrdí, že si na sebe děčínská lanovka nevydělá.
Víte, dost jsem cestoval po světě. Vím, že když turista někam vyjede, pustí korunu. Lanovku musíme provázat například s Hřenskem, abychom ty desítky tisíc turistů, kteří tam ročně jezdí do Soutěsek, nalákali do Děčína, aby přijeli do zoo, na vyhlídku na zámek – a svezli se lanovkou. Potřebujeme sem dostat i milovníky adrenalinu. Navíc, pokud sem tito turisté přijedou, Děčín vydělá na tom, když se tu ubytují.

Cena za lanovku je jedna věc, ale co další náklady?
Kritici mají pravdu v tom, že pokud by bylo nástupní místo na Mariánské louce, což preferuji, bylo by potřeba vybudovat tam zázemí, například toalety, bufet, rozšířit parkoviště. Víte, chtěl jsem udělat vizualizaci, jak lanovka jede, ale firmy, které jsem oslovil, za to požadovaly minimálně půl milionu korun. A to nikdo platit nebude. Ani já – už takhle jsem do lanovky zatím investoval několik tisíc korun ze svého.

Lidé a vedení města často shodně argumentují tím, že by mělo město použít peníze jinak, například na opravy chodníků.
Jenže opravy, to není žádný rozvoj města. Navíc starat se o městský majetek je nekonečný příběh. Než to všechno opravíte, můžete začít zase od začátku.