Padající římsy, opadávající omítka, střecha v havarijním stavu. Tak vypadá dnes kdysi honosná budova nádraží Rakouské severozápadní dráhy v Děčíně, dnes známé jako východní nádraží. Výstava prací studentů Stavební fakulty Českého vysokého učení technického (ČVUT) v děčínském muzeu ukazuje, jak by stavba mohla v budoucnu vypadat.
Podle ředitele muzea je výstava neobvyklá.

„Vznikla na základě společenské objednávky, což nebývá časté,“ přiblížil vznik nejnovější expozice Vlastimil Pažourek.

Stav východního nádraží je totiž předmětem veřejných diskuzí. Výstava připomíná nejen slavnou minulost, ale i možnou budoucnost unikátní budovy. Srovnatelná nádraží byla postavena v Rakousku – Uhersku tři. Ty ve Vídní a v Praze Těšnově šly již k zemi. Pro to děčínské nyní svítá naděje na záchranu, protože bylo zařazeno do vládního programu Restart. ČVUT v něm plánuje vybudovat své nové pracoviště vybavené nejmodernějšími technologiemi. Chybět by neměl ani kongresový sál.K tomu má podporu města i kraje.

VZDĚLÁVACÍ CENTRUM

„Jsem potěšen, že celý areál chce v budoucnu využít děčínská pobočka Dopravní fakulty ČVUT a mělo by zde vzniknout moderní multifunkční vzdělávací centrum se špičkovým technickým vybavením. Přispěje to ke zlepšení technického vzdělávání a udržení mladých odborníků v kraji. Plány jsou to dalekosáhlé a také mají velkou podporu Děčína i kraje,“ uvedl hejtman Oldřich Bubeníček.

A právě budoucímu využití nádraží výstava věnuje velký prostor. Jako své studijní práce zpracovali návrhy na jeho možnou budoucí podobu studenti z ČVUT pod vedením Karla Hájka a Patrika Kotase, architektů známých například revitalizací výpravní budovy pražského hlavního nádraží.

„Je to opravdu velká budova. V té části blíže centru města by nic nebránilo tomu vytvořit zde vysokoškolskou kolej. Ve spojovacím křídle by pak mohlo být místo pro výuku a laboratoře,“ nastínil pohled architektů na možné využití nádraží Hájek.


V bývalé odjezdové hale, která roky sloužila jako tělocvična, by podle Hájka bylo možné vybudovat víceúčelový sál. Ten by mohl sloužit výstavám, kultuře nebo kongresům. Konat by se zde mohly i promoce.

ROZVOJ REGIONU

Na třech velkoformátových obrazech, které doplňují několik desítek dobových fotografií, výstava ukazuje, jak byla železnice ve druhé polovině 19. století důležitá pro rozvoj regionu.

Děčín tehdy bylo malé město, které končilo těsně za dnešním Masarykovým náměstím. To nyní leží v jeho centru. Město se po příchodu železnice začalo prudce rozvíjet.

„Rakouská severozápadní dráha byla nejvýznamnějším investorem v regionu, neboť v Děčíně vystavěla kromě mimořádně cenného historického nádraží i tři tunely a železniční most s významným labským překladištěm,“ přiblížil význam dráhy ředitel děčínského oblastního muzea Vlastimil Pažourek.