Opravují vagóny, vyrábí obří plynové zásobníky nebo díly z hliníku. Běžně jsou tyto firmy konkurenty na trhu práce, nyní ale spojily své síly. Dohromady se do projektu zapojilo sedm velkých strojírenských firem z Děčína. „Jen třetina našich zaměstnanců má technické vzdělání. Ostatní musíme zaškolit a to nás stojí hrozně moc peněz,“ přiblížil situaci ve strojírenství Martin Vošta z firmy Ryko, která patří k předním opravnám na železnici.

Firmy se proto spolu s hospodářskou komorou a městem zaměří na děti končící základní školu a především jejich rodiče. Každá ze zapojených firem si vzala na starost dvě základní školy, kde dětem a rodičům představí výhody technických oborů. Jedním z velkých lákadel je podle strojírenských firem stabilní a dobře placené zaměstnání.

Do projektu se prostřednictvím základních škol zapojilo také město. Podle primátora Jaroslava Hroudy měla podobná spolupráce zaměstnavatelů a škol fungovat už dávno. „Naší úlohou v tomto projektu bude radit dětem už na základní škole. Problém je, že v tom není systém. Od státu se jej nedočkáme, tak si ho vytvoříme sami,“ řekl Hrouda na tiskové konferenci představující projekt.

Město by také rádo zlepšilo výuku techniky na základních školách, tedy takzvaných dílen. Možností by bylo zlepšení vybavení dílen na několika školách, které by pak využívalo více škol najednou. Na které by přispěly strojírenské firmy.

Město chce spolu s firmami žáky motivovat také finančně. „Připravujeme vznik nadačního fondu, který by podporoval ty nejlepší studenty technických předmětů. Na jeho financování by se podíleli největší zaměstnavatelé v regionu,“ řekl radní pro školství Ondřej Smíšek.

Společnosti nabízejí dětem i možnost návštěvy provozů v továrnách. Ne vždy to ale jde. „V rámci výuky mají jen velmi omezené možnosti, kdy mohou přijít na exkurze, což je škoda,“ připomněla Hana Hanušová z firmy Chart Ferox, jež vyrábí především zásobníky na plyn.

Obrovský propad zájmu o technické obory zaznamenali také na děčínské průmyslovce, kde je technické lyceum. To už čtyři roky kvůli velmi malému zájmu neotevřelo první ročník. „Dnes tu máme přibližně 200 studentů, pohodlná kapacita je 650 studentů,“ přiblížil nezájem dětí zástupce ředitelky průmyslovky Miroslav Dlask. V dobách největší slávy přitom chodilo na strojní a dopravní průmyslovku na Letné až tisíc studentů.

Firmy dnes nedostatek odborníků brzdí v rozvoji, podle Vošty musejí odmítat zakázky, protože by je neměl kdo udělat. Na konferenci ukázali studenti spolu se svými učiteli výsledky své práce. K vidění tak bylo auto, které získává elektřinu z vodíkových článků, nebo robot připomínající pavouka. „Toho by bylo možné využít například při úklidu Mariánské louky nebo jiných prostranství,“ přiblížil možné praktické využití robotů pedagog Michal Moc.