Ústecký krajský úřad rozhodl o zákazu noční jízdy kamionů na hlavním silničním tahu přes Benešov nad Ploučnicí na Českou Lípu. Podle obyvatel, kteří u silnice žijí, je to velký úspěch, protože podle mnohých se nedalo podél frekventované silnice 2/262 bezpečně a klidně žít.
„Obdrželi jsme řadu připomínek, nicméně jsme se s nimi vypořádali. Je deklarován zákaz nákladní tranzitní dopravy v nočních hodinách, tedy od 22 do 6 hodin," uvedl vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk. Zákaz by měl začít platit zřejmě od dubna.
Podle odhadů jezdí po silnici každou noc asi 250 kamionů, přes den je jich skoro dvakrát více. Obyvatelé měst a obcí si stěžovali na hluk a prašnost.
Podle Fraňka nehrozí, že by kamiony kvůli zákazu začaly jezdit po silnicích nižších tříd.
„Nedomnívám se, že by k tomu mělo dojít, protože silnice, které případně mohou využít, jsou silnice vyšší třídy. Je to silnice I/15 na Litoměřice nebo silnice I/13 mezi Libercem a Děčínem, takže by nemělo dojít k zahlcení silnic nižších tříd," uvedl Franěk.
Radnice v Benešově nad Ploučnicí, která za zákaz bojovala, rozhodnutí úřadu vítá.
„Je to historický průlom, kdy se kraje domluvily na zákazu na silnici protínající dva kraje. A je to především prostor k tomu, abychom šli dál a dosáhli úplného zákazu, který je naším cílem," řekl starosta města Filip Ušák.
Největším městem, kterého se na Děčínsku noční zákaz jízdy kamionů přes Benešov dotkne, je Česká Kamenice.
„Rozporovali jsme celé správní řízení. Ale vůbec to nevzali v potaz a nebyli jsme součástí tohoto řízení," říká naštvaně starostka České Kamenice Hana Štejnarová. Ta se obává, že ve městě výrazně naroste kamionová doprava. Silnice první třídy číslo 13, která se nabízí jako první varianta k cestě přes Benešov, totiž vede prakticky skrz celou Českou Kamenici.
Stejné obavy má také starosta nedalekých Markvartic.
„Čekáme velký nárůst dopravy. Již v současné době máme především s kamiony problémy. Stačí trochu nasněžit a mají problémy u motorestu nebo v serpentinách na Českou Kamenici," říká Tomáš Renka.
Vykázání kamionů alespoň v noci vítají lidé žijící podél Ploučnice u silnice mezi Děčínem a Českou Lípou.
„Už se těšíme!!! Silnice č. 262 je totálně zničená, plus mostky na ní. Celá léta jezdily kamiony po silnici č. E442/13. Chápu, že ideální bude, až opraví Kamenickou. Kamiony patří na silnici první třídy," napsal například na facebook Děčínského deníku uživatel vystupující pod jménem Jarda Špringl.
Naopak odpůrci omezení dopravy leží podél silnice ve směru na Liberec.
„A kudy budou jezdit? Přes Kamenickou na Českou Kamenici? Tak to vám tam asi poděkují a Kamenická bude ještě strašnější než je – zvlášť, když nejsou schopní dodělat opravu… Mám pocit, že kraj vymýšlí jednu zhovadilost za druhou, nejdřív ty úžasné BusLine a teď tohle," nebere si servítky na facebooku Děčínského deníku uživatelka Renča Cyprichová.
Podle odpůrců kamionové dopravy v údolí Ploučnice je ale noční zákaz jen polovičatý, usilují totiž o úplné vykázání kamionů z této úzké silnice.
Snahy o vytěsnění tranzitní kamionové dopravy začaly na začátku loňského roku. Lidé si totiž dlouhodobě stěžovali, že kvůli hluku nemohou spát, a také na hustý provoz na této silnici.
Podle starostů ale noční zákaz nic neřeší, proto je třeba kamiony vytěsnit úplně. Největší problémy jsou totiž přes den, kdy přes frekventovanou silnici chodí například děti do škol. Na mnoha místech je navíc silnice natolik úzká, že musí dlouhé kamiony s návěsy při projíždění zatáček najíždět i na chodníky.
Na konci srpna se na stranu bojovníků za zákaz tranzitní kamionové dopravy postavil i zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček. Podle jeho názoru totiž mají obce možnost takovou dopravu ze svého území vykázat.
Tranzitní doprava tvoří v regionu až čtyři pětiny veškeré kamionové dopravy. Těžké náklaďáky míří například do automobilek v Kolíně nebo Mladé Boleslavi, kam jedou z Německa. Představa některých odborníků na dopravu je taková, že kamiony pojedou do svého cíle ve středních Čechách po dálnicích a rychlostních silnicích.
„Dělal jsem sedmnáct let v dopravě a neumím si představit, že by dopravci dobrovolně jezdili delší cestou, za kterou by navíc museli platit mýtné," nesouhlasí s podobným názorem starosta Markvartic Tomáš Renka. Objízdná trasa po dálnicích a rychlostních silnicích je totiž téměř dvojnásobně delší než ta přes Děčín.
Pomoci s řešením dopravy by mohly některé stavby, především na Českolipsku. Tam se chystá obchvat samotné České Lípy. Další stavby by měly být i na Děčínsku.
V Libereckém kraji totiž již zpracovávají projektovou dokumentaci potřebnou pro vybudování důležitého obchvatu.
„O pokračování přípravy projektu obchvatu České Lípy intenzivně jednáme. Ministr dopravy přislíbil pomoc. Na tyto práce má Ředitelství silnic a dálnic v rozpočtu na příští rok připraveny tři miliony korun," uvádí hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Pokud by se podařilo obchvat postavit, výrazně by to zlepšilo dopravní dostupnost Liberce a Ústí nad Labem. Ta je jednou z nejhorších mezi krajskými městy.