Podle oficiálního materiálu Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem přeložky za téměř půl miliardy korun bez daně z přidané hodnoty, by stavba měla být zahájena již letos v březnu. A to po mnoha odkladech – podle dřívějších předpokladů totiž měla být Vilsnická spojka v současné době již v provozu.
Přesný termín zahájení této klíčové stavby ale není stále určen. Je tak možné, že se znovu posune.
„Termín nelze v tomto okamžiku stanovit, jelikož staveniště nebylo zhotoviteli komunikace předáno a harmonogram výstavby silničních stavebních objektů bude investorovi předložen při předání staveniště," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
Jako první by měla být zahájena stavba velkého kruhového objezdu v blízkosti supermarketu Lidl, který bude řešit napojení na spojku.
Stavbu zahájilo ŘSD již loni na konci listopadu, kdy začalo připravovat pozemky, kterých se dotkne.
„Předání staveniště zhotoviteli komunikace předpokládáme nejdříve na jaře 2016," dodává Nina Ledvinová.
Pokud stavba začne opravdu v březnu, hotovo by mělo být podle plánů příští rok v červenci.
Ředitelství silnic a dálnic počítá v průběhu stavby s uzavřením některých ulic, například Podmokelské.
„Magistrát prozatím o žádných dopravních omezeních oficiálně informován nebyl," uvedla mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá.
Je možné, že bude průjezd přes stavbu zcela uzavřen a lidé budou muset jezdit přes město.
Stavba zahrnuje vybudování komunikace v úseku od nadjezdu vlečky Kovošrotu po napojení na stávající most přes Labe.
Délka nového úseku je zhruba 1,9 kilometru. Jen ramena mimoúrovňové křižovatky by měla mít kolem půl kilometru. Ta by měla pomoci například při velkých povodních, kdy voda zaplavuje nájezd na Nový most na podmokelské straně Labe. Z Nového mostu se tak pojede rovnou po estakádě na Vilsnickou spojku.
Vilsnická spojka je posledním z úseků komplexní přestavby průtahu silnic I/13 a I/62 městem. Podle Ředitelství silnic a dálnic odvede tranzitní dopravu z Ústecké ulice, sníží se tak hlučnost a prašnost v obytné zástavbě a zjednoduší se doprava v okolí průmyslové zóny Děčín – Rozbělesy.
Děčín si od Vilsnické spojky slibuje také pomoc při případných povodních. Ty opravdu velké totiž zatápějí nájezd na Nový most, který je při vysokých vodních stavech jedinou spojnicí pro auta přes Labe.
Nájezd na Tyršův most na nábřeží je v takových okamžicích pod vodou a hasiči se snaží udržet průjezdný Nový most. Díky Vilsnické spojce, která částečně povede po estakádě, by mohli pomáhat na jiných místech města.
Ulice Práce, kudy Vilsnická povede, byla postupně bourána především v 80. letech minulého století, poslední domy za vlakovým nádražím pak padly v první polovině 90. let. Od té doby sloužilo prostranství po ulici Práce například jako skladiště jedné z děčínských továren.
Vilsnická spojka není jedinou stavbou, na kterou Děčín čeká. Další je dálniční přivaděč, kde jsou ve hře tři varianty stavby, kudy by mohl vést. Každá z nich má své příznivce a odpůrce; rozhodnutí tak ještě nepadlo.