Přesně týden včera uplynul od největší změny v autobusové dopravě v Ústeckém kraji za poslední léta. Jenže problémy, na které Děčínský deník již upozornil, dál trvají.

Starostům na Děčínsku proto došla trpělivost a začali se bouřit. Obracejí se na ně totiž naštvaní lidé. Starostové se proto chystají na hejtmana kraje Oldřicha Bubeníčka.  Právě hejtmanství totiž nové dopravce vybralo.

„Jeden třináctiletý kluk se nedostal ze školy. Autobus měl zpoždění, další spadl do škarpy a autobusy tak úplně přestaly jezdit. Když jsme se obrátili na dopravce, tak nám řekli, že to jsou porodní bolesti," popisuje řadu problémů starostka Bynovce Zdeňka Rolenčíková s tím, že již sepsala stížnost, kterou dostanou jak krajští úředníci, tak 
i ústecký hejtman.

Starostka řidičům vytýká, že nedávají cestujícím jízdenky. Stěžuje si také na nedostatek časových jízdenek nebo na špatnou návaznost jednotlivých spojů, například na vlaky do Ústí nad Labem.

Psali jsme: Dopravní revoluci doprovází velký chaos, lidé jsou naštvaní…ZDE…

„Stalo se, že řidič nechtěl nechat nastoupit jedno dítě, které jelo do školy, protože měl „plný autobus", a nechal by jej na zastávce samotné. Nakonec ho po důrazných protestech cestujících vzal," píše bynovecká ve své stížnosti na hejtmanství.

Problematické je podle Rolenčíkové také účtování jízdného. Podle jejích slov si na stejné trase řidiči účtují rozdílné jízdné, i o padesát procent.

Ke stížnosti na krajský úřad se chce připojit také starosta nedalekých Arnoltic.

„Zatím to vypadá, že se ke stížnosti připojíme hromadně
a nebudeme ji posílat za každou obec zvlášť. Ale ještě jsem nemluvil se všemi kolegy," řekl ve středu Jaroslav Skála.

Ten se dostal do konfliktu 
s krajskými úředníky již v září, kdy se mu nelíbily odjezdy některých autobusů.

„To jsem ale ještě netušil, co nás v lednu čeká. Když nastupoval dopravní podnik, tak byly také problémy. Ale nebylo to tak zlé jako v současné době," dodává naštvaně starosta.

Právě tady, kde autobusy nově provozuje společnost BUSLINE, jsou problémy největší. Úzké silnice jsou obtížně průjezdné i v létě, natož v zimě, kdy je na stranách silnice odhrnutý sníh.

„A na takové silnice poslali třínápravové autobusy. Není se čemu divit, že pak několik takových autobusů skončilo ve škarpách. Řídit normální 
a takto dlouhý autobus je hodně velký rozdíl," říká řidič, který má dlouholeté zkušenosti s řízením autobusů.

Kromě úzkých silnic na lince z Děčína na Janov uvízl autobus také například u Verneřic.

Dopis na hejtmanství připravují také v Mikulášovicích na Šluknovsku, kde jezdí Autobusy Karlovy Vary.

„Částečně se týkají zpoždění, ale nejvíce stížností nám chodí na samotné jízdní řády, protože jednotlivé spoje buď nenavazují, nebo jezdí naprosto nevhodně. Ale při minulé změně dopravce byly také šílené zmatky," říká starostka Mikulášovic Miluše Trojanová.

close Nový dopravce již jezdí. zoom_in Právě start uprostřed zimy je podle mnohých tou nejhorší volbou.

„Taková změna by měla být někdy v létě. Aby si řidiči stihli osahat nové autobusy, pořádně projet nové trasy, které mnohdy neznají. Pak by byli 
i lépe připravení na podobnou situaci, jaká nastala nyní," je přesvědčen jiřetínský starosta a krajský zastupitel Josef Zoser.
Naopak v Těchlovicích jsou poměrně spokojení.

„Autobusy jsou samozřejmě zpožděné, ale žádné velké stížnosti jsme nezaznamenali. Budeme ale připomínkovat dva ranní spoje, které bychom chtěli posunout tak, aby se děti dostaly do školy," říká těchlovická starostka Jaroslava Hýlová s tím, že si lidé pochvalují především nové autobusy.

Lidé si i po sedmi dnech od zavedení změn a třech dnech ostrého provozu stále stěžují na značná zpoždění pohybující se v desítkách minut.

„Já jsem čekal asi 45 minut na linku do Malšovic na hlavním nádraží. Řidič nejel na zastávku, kde byl jízdní řád. Když jsem řekl slušně řidičovi, že jede o 45 minut později 
a zastavuje jinde, řekl mi, že si potřeboval jen odpočinout a že je mu jedno, kde zastaví. Vysmál se mi a řekl, že jestli chci svézt, ať nekecám," popisuje své zkušenosti s novými dopravci na facebooku Děčínského deníku uživatel vystupující pod jménem Petr Horník.

Podobné zkušenosti mají
 i na jiných linkách. Například na lince z Děčína přes Velké Březno do Chlumce řidiči velmi často míjejí zastávky. Podle některých cestujících nejspíš netuší, kde které zastávky jsou.

„Problémy na Děčínsku se daří už řešit, ale dále se zpožďují hlavně školní spoje, protože žáci mnohde nepoužívají časové předplatní jízdenky, protože o tom neví, ačkoliv kraj tuto informaci rozeslal do všech obcí a škol," uvedl pro Děčínský deník ve středu Jindřich Jelínek z krajského úřadu.

Stále ale přetrvávají problémy na zastávkách s jízdními řády, které měli podle krajského úřadu vylepit  jednotliví dopravci.

Přestože kraj sliboval, že jejich vylepení nejpozději do úterý zajistí, na mnoha zastávkách nebyly jízdní řády ještě ani během středy. To se týkalo například zastávek 
v centru Děčína.

Vyjádření Ústeckého krajeÚstecký kraj je velmi znepokojen komplikacemi v krajské autobusové dopravě, které nastaly od
1. ledna zavedením nového dopravního systému. Největší problémy vznikají zpožděním spojů. Situaci průběžně řeší s dopravci, u nichž si kraj dopravu objednal na základě vysoutěžených kontraktů.
„Velmi nás mrzí, že došlo k takovým těžkostem, nový odbavovací systém přinesl jiné nároky na řidiče a ti musí novinky také zvládnout. Bohužel tak v některých částech kraje dochází ke zpoždění autobusů, což přináší cestujícím potíže," říká krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek. „Chtěl bych se proto i za dopravce a řidiče veřejnosti omluvit za problémy a požádat o shovívavost. Jsem přesvědčen, že se během několika dnů dostane doprava opět do normálních kolejí," ujišťuje radní.
Nejvíce si stěžují v současnosti lidé na velká zpoždění autobusů, v Teplicích pak na nedostatek čipových karet. Ukazuje se bohužel, že dopravci nepřipravili dostatečně své řidiče, kteří zatím nemají zkušenosti s novým systémem a navíc nyní odpovídají cestujícím na řadu dotazů, což také prodlužuje dobu odbavení. Od června 2014 měli však všichni dopravci čas na přípravu, 
o změnách, které po Novém roce nastanou, věděli.
Jelikož k 31. prosinci 2014 skončily osmileté smlouvy původním dopravcům, Ústecký kraj vybral v loňském roce nové dopravce ve veřejné soutěži a uzavřel s nimi smlouvy.
Prvotní odpovědnost za provoz je proto nyní na dopravních společnostech, kterým se kraj snaží všemožně pomáhat, aby se vypjatá situace v autobusové dopravě co nejdříve stabilizovala.
Autor: Zdeněk Rytíř, vedoucí oddělení mediální komunikace kraje

close Orientační schéma dopravního uzlu Děčín. zoom_in