V prvním kole se účastnili Jakub Dudáček a Jan Kolář, jejichž návrh vycházel z tvaru pavézy. „Inspirací pro hledání ideálního konceptu pro nás byly tři stávající slogany kraje: ‚Brána do Čech i vašich srdcí‘, ‚Ústecký kraj jako kolébka českého státu‘ a ‚Pod drsnou skořápkou malebný kraj‘. Aspekt kraje, důstojné státní instituce, reprezentované heraldickým znakem, aspekt otevřené komunikace a všech tří sloganů vygeneroval jeden symbol. První litera názvu kraje Ú je tedy stylizací tvaru heraldického znaku, brány, kolébky a komunikační bubliny v jednom symbolu,“ popisují autoři.
Návrh Kolargrafik studia porota ohodnotila jako hravý a přesto důstojný koncept, který je profesionálně a řemeslně dobře zpracovaný. Podle ní má komunikační potenciál a jeho silnou stránkou je zpracování jasného layoutu tiskovin i navržený systém online komunikace, která má ucelený a výrazný charakter. Na druhou stranu jej ale vnímala jako spíše konzervativní a nepříliš originální.
Do vlnovky propojující přírodní a technický princip se pustilo studio Top Ech! Jakuba Konupka a Katrin Bittnerové. Jejich vlnovkovité řešení loga může odkazovat také na nekonečno a tím i na nekonečné možnosti kraje. Na návrhu studia TopEcht! porota nejvíce ocenila ideu a claim „Nekonečné možnosti“, který je navázaný na symbol v logu. Koncept je podle poroty příliš výrazově různorodý a potřeboval by řemeslně zdokonalit, zejména v případu kombinace písem a celkového typografického souladu s obrazovým motivem.
"Stříbrný" a "bronzový" návrh
Na třetím místě se v klání umístil Libor Jelínek, který využil pro soutěžní návrh princip stavebnice a práci se čtyřmi elementy. „Symbol ve tvaru písmene U, složený ze čtyř stejných prvků, které svou barevností odkazují na znak kraje, je relativně univerzálním vizuálním motivem, který má ambici zastřešit nejen Ústecký kraj, krajský úřad a jeho rozmanité aktivity, ale také širokou škálu příspěvkových organizací a akciových společností,“ přibližuje autor.
Samotný symbol ve tvaru písmene U vyhodnotila porota jako silný motiv, který utváří vizuálně pestrý celkový obraz. Přidané doprovodné elementy jsou ku prospěchu věci, jejich příliš velká variabilita může být však na překážku a vést k roztříštěnosti. Kladně bylo hodnoceno též propojení modulárního systému s fotografiemi, aplikace vykazovaly vysokou estetickou úroveň. „Avšak systém grafických elementů může působit příliš folklorním či formálním dojmem, celý styl je mimo jiné velmi dynamický vzhledem k charakteru a potřebám vyhlašovatele, na kterého klade velké nároky při dlouhodobé aplikovatelnosti,“ uvádí se dále v hodnocení Jelínkova návrhu.
Na druhém místě se umístili Petr Krejzek a Kateřina Šuterová ze studia ReDesign, kteří vytvořili návrh, který stojí na barevnosti krajského znaku. „Na základě barevných kódů ze znaku jsme každé barvě přiřkli její symbolický význam. Zelená je nositelem revitalizace krajiny, transformace a čisté energie, modrá odkazuje na Labe, Portu Bohemiku a revitalizaci ovzduší, žlutá je pak transkripcí zlaté dotýkající se historických konotací, jako je kolébka českého státu a tradice. Červená symbolizuje aktivitu, život a energii. Tyto jednoduché barevné kódy jsme vtělili do symbolu loga, které je vytvořeno z jednotlivých barevných segmentů tvořících písmena ÚK jako Ústecký kraj,“ vysvětlují autoři.
Podle poroty soutěže v sobě koncept povedeným způsobem skrývá pocit a atmosféru kraje, kterou chce předat. Logo samotné působí čistě, neokoukaně a nadčasově. Svou podobou sděluje, že Ústecký kraj je výrazný a svébytný. Dle poroty se v případě konceptu studia ReDesign jedná o originální a současné pojetí funkční pro úřední procesy i komunikaci s návštěvníky kraje. Celý systém je přehledně strukturován a dokáže pružně reagovat na všechny potřeby zadavatele, ve výsledku však působí formálním dojmem. Porota také zpochybnila použitou barevnost, kvůli které logo může působit dětským dojmem.
Ústecký kraj donedávna reprezentoval 20 let starý vizuální styl. Nahradilo jej nové logo připomínající mrkající smajlík. Jeho autorem jsou tvůrci z plzeňského studia Petrohrad, které v soutěži zvítězilo.