Turisté, kteří na jaře zavítají kvůli projížďce na lodičkách do soutěsek řeky Kamenice v Hřensku, se nemusejí obávat toho, že je nebude mít kdo svézt. O jednu z nejvyhledáva­nějších atrakcí nepřijdou ani poté, kdy Krajský soud v Liberci v loňském listopadu rozhodl, že firma, která tam lodní provoz dosud zajišťovala, nesmí ke svým aktivitám využívat tamní přístaviště a okolní pozemky. Patří totiž obci. Ta uspěla právě u odvolacího senátu libereckého soudu se svojí vyklizovací žalobou.

„A teď podnikáme veškeré kroky k tomu, abychom mohli výletníky na lodičkách vozit ve vlastní režii,“ uvedl starosta Hřenska Josef Černý. Obec se ale musí vypořádat hned s několika překážkami, které zatím brání zvedení plánů do života. Nevlastní žádné lodě. Do jejího majetku nepatří ani WC a čistírna odpadních vod v soutěskách. Tato vybavenost je vlastnictvím firmy, která až do loňského roku výletníky v soutěskách přepravovala.

„S návrhem na možnost odkoupení zmiňované vybavenosti jsme oslovili majitelku firmy. Zatím ale nevíme, kolik peněz by v případě souhlasu s prodejem požadovala. Tyhle nejasnosti by měla osvětlit společná schůzka domluvená na šestnáctého ledna,“ poznamenal hřenský starosta.

Pátečního jednání právních zástupců obou stran se zúčastní i Hana Kozáková. Musela respektovat verdikt libereckého soudu, že nesmí pro zimní uložení svých lodiček využívat prostoru přístaviště obce. Proto pramice nechala ukotvit uprostřed řeky.

„Nejde jen o lodní provoz, ale s s projížďkami souvisí celý komplex nemovitostí a ostatních věcí. Jdu na svolanou schůzku s určitou nabídkou, o které se domnívám, že je přijatelná pro obě strany. V tuto chvíli samozřejmě nechci a nebudu žádný z návrhů konkretizovat,“ reagovala Hana Kozáková.

Z předchozích vyjádření je ale zřejmé, že obě strany mají zájem na tom, aby na vzájemný spor nedoplatili samotní turisté.

„Mohu je ujistit, že o projížďky nepřijdou. Počítáme s tím, že se s paní majitelkou dohodneme na odkoupení vybavenosti. Pokud nebudeme moci vyhovět jejím požadavkům, máme už vyhlédnutou firmu, která by dokázala vyrobit potřebný počet nových lodí tak, abychom mohli přepravu výletníků zahájit v tradičním velikonočním termínu,“ vysvětlil hřenský starosta. Upřesnil, že na rozjezd sezóny by obec mohla mít k dispozic asi pět lodí. Stejný počet by jich pak výrobce dodal v pozdějším termínu.

Neoficiálně se začalo hovořit i o tom, že na lodním provozu by chtěla firma Hany Kozákové participovat právě vložením lodí a dalšího majetku. Ten by obec nemusela tedy kupovat, ale o tržby by se pak dělila právě s Kozákovou.

„Tuhle variantu beru jako spekulaci, která zřejmě nemá naději na úspěch. Zastupitelé by pro toto řešení ruku nezvedli,“ dodal starosta Černý.

Hřensko nemá ve svém rozpočtu dostatek financí na to, aby mohlo okamžitě uhradit náklady, které se zahájením lodního provozu v režii obce souvisejí. Musí si vzít úvěr, stávající odhady hovoří o částce asi šest milionů korun. Skutečná výše půjčených peněz ale může být docela jiná, záležet bude především na tom, jaké požadavky při prodeji svého majetku bude mít bývalá provozovatelka projížděk na lodičkách.

Hřenská radnice má jasno v tom, že až se bude sama start o provoz lodiček, zruší dvacetikorunový poplatek, který od turistů vybírá při vstupu do soutěsek. Návštěvníci by tak platili jen za samotné projížďky.

Obec ale musí také řešit personální zajištění provozu. Nebrání se využití služeb stávajících převozníků.

„Nikoho z nich nechceme o práci v Edmundově či Divoké soutěsce připravit. Musí mít ale sami zájem. V opačném případě bychom si museli s tímto problémem nějak poradit. Jsou tady lidé, kteří převoznické patenty mají. Takže bychom jim nové uplatnění nabídli,“ připomněl hřenský starosta.

S odbornou způsobilostí nově příchozích převozníků ale mohou nastat problémy. Musí se totiž vyznat v nových předpisech a prokázat se zkouškami z jejich znalostí i potřebnou délkou praxe. Tyhle prověrky dosavadní převozníci absolvovali v průběhu loňského a předloňského roku.