Nejspíš jako klamavá reklama by při přísnějším posuzování pravdivosti dopadlo heslo České pošty tvrdící Dnes podáte, zítra dodáme. I zkušenosti mnohých zákazníků v děčínském regionu se službami tohoto státního podniku totiž prozrazují, že slibuje něco, co neplní.

„Děda poslal do Plzně k opravě klarinet. Ten pán, který ho měl opravit, dostal nástroj až za osm dnů. O dva dny méně pak trvalo poště doručení balíku zpátky,“ popsal čekání na opravený klarinet jedenáctiletý Honzík Ďurďák z Děčína.

V obou případech šlo jen o obyčejné balíky. A ty nemají garantovanou dobu dodání. „Standardně jsou to dva až tři dny,“ vzkázal mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

Na Děčínsko a z děčínského regionu tedy balíky putují zřejmě nestandardním způsobem. Podobných zkušeností se záhadně zdlouhavým putováním by totiž každý odesilatel nebo adresát mohl připojit dlouhý výčet.

Mohu přidat i nejčerstvější vlastní poznatek. Už před týdnem pracovníci jednoho pardubického zásilkového obchodu sdělili autorovi tohoto článku textovou zprávou na mobilní telefon, že právě odesílají objednané zboží. Do dneška nedorazilo.

Samostatnou kapitolou jsou případy, kdy v očekávání, že právě onen den zásilka dorazí, vyhlížíte příjezd poštovního vozidla. Žádné auto ale nedorazí. Ve schránce ovšem objevíte sdělení, že máte balík uložený na té a té poště. Takhle to praktikuje například pošta v děčínských Podmoklech. Její pan vedoucí se k daní záležitosti nechtěl blíže vyjadřovat, nicméně naznačil, že v předvánočním období je to běžná praxe.

„Možná si daná pošta tímto způsobem řeší některé momentální personální či jiné potíže, ale v pořádku to určitě není. A to ani v situaci, kdy výrazně stoupl v tomto čase počet přepravovaných zásilek. Zatížení našich stálých pracovníků je mimořádné. Leckde jsme přijali i brigádníky a rozšířili provozní dobu, abychom tu situaci mohli zvládnout co nejlépe,“ vysvětlil mluvčí České pošty.

Od počátku příštího roku Česká pošta posílání balíků zdraží. Ze zveřejněného ceníku vyplývá, že cena za obyčejný balík o váze do dvou kilogramů se zvýší ze stávajících osmatřiceti na třiačtyřicet korun. V případě objemnější zásilky do patnácti kilogramů dojde ke zvýšení o desetikorunu, ze současný jedenaosmdesáti na devadesát jedna korun.

Vedení České pošty se zdražováním slibuje i zlepšení poskytovaných služeb. Státní podnik se transformuje na akciovou společnost, která se už nechce holedbat často nenaplňovaným sloganem Dnes podáte, zítra dodáme. Tyhle nápisy ze skoro pěti tisíc poštovních aut, která brázdí republiku, mají zmizet.

„Dokáži být tolerantní k tomu, když naší rodině přicházejí pohledy a další vánoční korespondence velkou měrou až po svátcích. Dá se pochopit, že těch zásilek je v tomto období podstatně více a prostě ten nápor se těžko zvládá. Ale naštve mě liknavé doručování zásilek v běžném roce. Zvláště takových, na které netrpělivě čekáme,“ rozčiloval se Pavel Kulhavý z Děčína.

Ze statistiky České pošty vyplývá, že se každoročně postará o doručení devíti set milionů listovních zásilek a devětadvaceti milionů balíků.

„Loni jsme řešili jen dvě tisíciny procenta oprávněných reklamací. To vzhledem k tak obrovskému množství přepravených zásilek považujeme za poměrně dobrou vizitku poskytovaných služeb,“ uvedl mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

Nízké procento reklamací se ovšem dá vysvětlit i jinak. Odesilatelé většinou vyčkávají, až zásilka dorazí na místo určení. Když se tak nestane například v případě balíků za slíbené dva tři dny, ale za týden i delší dobu, žádný z nich zpravidla špatné služby nereklamuje. To učiní až tehdy, když balík nedorazí vůbec. Nedoručení běžných dopisů vhazovaných do poštovních schránek lidé vlastně ani nemají jak urgovat. Nemají odeslání takového psaní čím doložit.

„Málem jsme se díky České poště stali dlužníky. Energetici nám poslali složenku na zaplacení elektřiny. Obálka na správně vyplněnou adresu vůbec nedorazila. Povalovala se mimo poštovní schránku v jednom z krásnolipských domů. Naštěstí tam bydlí známá, která mi složenku předala,“ připojila další zkušenost Šárka Pešková z ČSOP Tilia v Krásné Lípě.