Ministerstvo dopravy od příštího prosince odřízne Šluknovský výběžek od rychlíkového spojení. Dosavadní rychlíky Kolín - Rumburk/Šluknov mají podle ministerského plánu po dohodě s Ústeckým krajem skončit v Novém Boru. Plán se starostům z výběžku nelíbí.

Plán na zkrácení rychlíků ministerstvo dopravy (MD) veřejně oznámilo v materiálu s názvem Zpráva o železničním trhu, který v pondělí projednávala tripartita. V něm se poprvé rychlíková linka R22 uvádí jako zkrácená do Nového Boru. Je navíc na seznamu linek, které nabídne k provozu i jiným dopravcům než Českým drahám.

„Na pracovní úrovni došlo k dohodám mezi zástupci MD, Ústeckého a Libereckého kraje, že rychlíky budou ukončeny v Novém Boru a na trati bude rozšířen ve spolupráci s Libereckým krajem provoz linky L4 Mladá Boleslav - Česká Lípa - Rumburk na interval 120 minut. Počet vlaků bude tedy prakticky stejný jako dnes,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Konec rychlíků má pro obyvatele Šluknovského výběžku i jeho návštěvníky dvě nevýhody: pro cesty na koridor do Kolína budou muset přestupovat, osobní vlaky jsou navíc pomalejší. Z České Lípy do Rumburka jede rychlík 54 minut, osobní vlak je o pět minut pomalejší. „Za ušetřené rychlíky ministerstvo dopravy zajistí jiné výkony, které dnes zajišťuje kraj nebo které chybí. Bilance pro kraj tedy zůstane vyrovnaná,“ tvrdí Fraňková.

Už v prosinci letošního roku ministerstvo díky úspoře financí z poptávkového řízení na rychlících Liberec Pardubice přesune část peněz do rychlíkového spojení Liberec Ústí nad Labem. Od změny jízdního řádu tak bude mezi oběma krajskými městy jezdit více vlaků než doposud.

Kvůli plánovanému vyškrtnutí Šluknovska z rychlíkové mapy se starostové z regionu obrátí jménem Sdružení pro rozvoj Šluknovska na hejtmana Ústeckého kraje Oldřicha Bubeníčka a jeho náměstka Jaroslava Komínka, který má na starosti právě dopravu.

„Chceme, aby se za nás kraj postavil. Pokud by se muselo přestupovat v Novém Boru, došlo by k omezení cestovního komfortu. Navíc je to další oddělení od Libereckého kraje, do kterého je dnes ze Šluknovska velmi špatné spojení,“ řekl starosta Krásné Lípy Jan Kolář.

Podle jeho názoru nemusí zrušení jediných rychlíků v regionu vypadat z Ústí nad Labem nijak hrozivě. „Pro nás je to ale velmi zásadní. Je to další odřezávání od zbytku republiky,“ dodal Kolář.

JEDINÝ PŘÍMÝ SPOJ

Rychlíky ze Šluknova na Kolín využívají například lidé mířící z výběžku na Moravu. V Kolíně totiž mohou přestoupit na vlaky EC do Brna nebo na Ostravu. O spoje totiž nouze nebyla.

„Například moje dcera tyto rychlíky využívala při cestě do školy na Moravě. A nejen ona samozřejmě. Vůbec se nám jako starostům nelíbí zrušení jediného přímého vlakového spojení do železničního uzlu směrem na východ,“ řekla starostka Šluknova Eva Džumanová. Právě ze Šluknova doposud část rychlíků vyjíždí.