Stejná práce, stejný plat a přece mají méně peněz. Nejde o žádnou záhadu, ale realitu, se kterou se kvůli posilující české měně těžce smiřují mnozí lidé vyjíždějící za prací do zahraničí. Jejich mzda vyplácená v eurech při směně na koruny stále klesá.
„Za několik posledních let se kvůli tomu průměrný měsíční plat manžela snížil o zhruba deset tisíc korun. Je to samozřejmě nepříjemná změna,“ tvrdila padesátiletá žena z Děčína. Jméno zveřejnit nechtěla. Jen dodala, že manžela zaměstnává německé rejdařství.
Nabídku zahraničních rejdařů, především na pracovní uplatnění v Německu a Nizozemsku, přijaly desítky děčínských šífáků. Přestože jejich platové ohodnocení zaostává za mzdou rodilých Němců či Holanďanů často dost výrazně, pořád pobírají několikanásobně více peněz, než by za stejnou práci dostávali v Česku.
„Je to impuls, abych ještě několik let, bude-li mít pan zaměstnavatel o mé služby zájem, v zahraničí pracovat vydržel. Jsme docela spořivá rodina a dokážeme s penězi rozumně hospodařit. Padající euro mě ale docela štve,“ poznamenal jeden z bývalých zaměstnanců Československé plavby labské Děčín, který už delší čas pracuje pro nizozemského rejdaře.
Na počátku roku 2000 stálo euro šestatřicet korun. Pak nastal sešup evropské měny a koruna rok od roku posilovala.
V minulých dnech skočila na pár hodin k hodnotě třiadvaceti, pak se zase vrátila na pětadvacetikorunovou hranici.
Dlouhodobě posilující česká měna netěší exportující firmy ani ty společnosti, které mají jiné zahraniční aktivity.
„Část tržeb za poskytované služby máme v eurech, čímž se zisky naší firmy tenčí. Na druhou stranu pro naše dodavatele a dopravce je to stále výhodnější vývoj. Za nákup nafty a vyplácení diet při výhodném kurzu koruny k euru utrácejí méně peněz,“ zhodnotil situaci Jan Kučera, jednatel a majitel děčínské společnosti Bohemia Cargo.
Firma se snaží využívat i pozitiva, která klesající kurz evropské měny přináší. „Zajišťujeme pro naše dopravce leasingový nákup aut v eurech a firmám tyto nákupy pak přefakturováváme. Takže i s některými tuzemskými partnery vlastně obchodujeme tou výhodnější cestou,“ dodal Kučera.
Bonusovým zdrojem příjmů se pro některé lidi pracující v zahraničí stávaly vyplácené diety. Firmy jim dokonce poskytovaly nižší základní platy a denní taxy na stravné a ubytování jim dávaly vyšší, než stanoví příslušná vyhláška ministerstva financí.
Diety samozřejmě nejsou součástí platu a nezapočítávají se do náhrad mezd v případě nemocenské nebo výpočtu důchodu. Takže tyhle praktiky ve většině případů rychle zmizely nebo mizí, protože pro samotné zaměstnance ztratily svoji výhodnost.
Levnější euro je dobrou zprávou pro cestovní kanceláře. Služby zakupované v cizině je vyjdou levněji. Jestli se to projeví i v nižších cenách, které budou muset za pobyty zaplatit samotní klienti, to se oslovení majitelé cestovek zdráhali říci. Cizina se ale v každém případě pro české turisty stává levnější, Česko zase naopak pro zahraniční hosty dražší.
Své pracovníky na zahraniční služební cesty posílá i děčínská firma Ferox. „Jsou to jednak výjezdy kvůli sjednávání zakázek a nebo do ciziny cestují kvůli opravám a servisním službám. Většinou se jedná o dvoudenní až třídenní pracovní povinnosti v zahraničí. Diety dostávají v souladu s ministerskou vyhláškou,“ uvedl šéf personálního oddělení firmy Miroslav Němec.
Nad slábnoucím eurem si zoufají exportující podniky v děčínském regionu. Týká se to třeba právě děčínského Feroxu, ale například i varnsdorfské společnosti TOS a dalších vývozců. Za své zboží dostávají v zahraničí v přepočtu na české koruny stále méně peněz.