Mohou pracovat 24 hodin denně, nepotřebují odpočinek, nestávkují a jsou přesnější. Řeč je o kobotech, tedy kolaborativních robotech pracujících společně s lidmi. Svého kobota má nově ve výrobě společnost AGC Automotive Czech v Chudeřicích na Teplicku. Kobot nanáší na sklo speciální lepidlo a pomáhá tak svému lidskému kolegovi s přípravou finálního skla pro automobilky. Sklářský gigant plánuje ve svém chudeřickém závodě spolupráci lidí s koboty dále rozšiřovat.

„Využívání kolaborativních robotů při výrobě autoskel řešíme už relativně dlouho. Je to budoucnost, která nás všechny čeká, a my v Chudeřicích ji realizujeme v přímém přenosu. Je skvělé, že máme takové lidi, kteří jsou schopni přemýšlet nad zapojením nejmodernější techniky a dotáhnout projekt do úspěšného konce,“ řekl generální ředitel AGC Automotive Czech Luděk Steklý.

Vývoj zapojení kolaborativního robota do výroby autoskel v Chudeřicích trval několik měsíců. Pracoval na něm tým inženýrů. „Tento projekt byl speciálně vyvinutý a připravený pro našeho významného zákazníka. Kolaborativní robot nám pomáhá zvýšit způsobilost procesu nanášením přesného množství lepícího systému na přesně definované místo. Takto precizně a ve velkých sériích by toho byl člověk schopen jen těžko, ale ve spolupráci s robotem zároveň zvyšují produktivitu výsledné aplikace na autosklo,“ konstatoval ředitel závodu AVO operací AGC Automotive Czech Zbyněk Slivoň.

Plánují více kobotů

Chudeřická AGC plánuje využívat kolaborativní roboty i v dalších částech výroby. „Je to cesta, kterou se postupně vydá celý průmysl a automobilový určitě bude v popředí. V Chudeřicích chceme být součástí tohoto vývoje, proto se o využívání a zapojení kolaborativních robotů do výroby autoskel budeme i dále zajímat a realizovat podobné projekty. Můžeme tak dlouhodobě dosahovat lepší výsledky při nižších nákladech,“ uvedl Steklý. AGC Automotive Czech v Chudeřicích je největším závodem na výrobu autoskel skupiny AGC a jedním z největších a nejkomplexnějších v Evropě. Ročně vyrobí přes 32 milionů autoskel, zaměstnává přes 2400 lidí.

Automatizace a nasazování robotů do výroby není žádnou novinkou. Postupná automatizace výroby začala v 50. letech 20. století. Nejprve se jednalo o velké nebezpečné stroje, které musely pracovat v uzavřené místnosti. Postupem času docházelo k jejich zdokonalování a především rozšiřování do stále více oblastí průmyslu. Budoucností jsou pak roboti, koboti spolupracující s lidmi a umělá inteligence.