Spekulace mezi některými skupinami obyvatel vyvolává sanace skal v Dolním Žlebu u státních hranic s Německem v Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce. Podle skupiny horolezců se zde sanují skály neadekvátním způsobem. „Už tady zmizela celá jedna pískovcová věž. Nevypadá to jako sanace, ale spíše jako těžba pískovce,“ řekl jeden z horolezců ze skupiny Dolní Žleb company Filip Martínek. Doplnil, že jestli se v tomto případě jedná o sanaci, tak se provádí velmi nešetrným způsobem vzhledem k lokalitě. „Myslíme si, že takový zásah do skal je zcela zbytečný. Vždyť v těchto místech může skála spadnout kdekoliv a kdykoliv. To by se muselo sanovat celé Labské údolí,“ pokračoval Filip Martínek. Šetrnější by podle něj bylo, kdyby se dole pod skálou udělaly zábrany, které ulomené kamenné bloky zachytí.

O těžbu se nejedná

To, že se rozhodně nejedná o těžbu pískovce, i když se k transportu kamene používá lanovka, potvrdil pracovník Správy Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce Karel Stein. „V úseku od města Děčín až ke státní hranici s Německem se provádí sanace skal už léta,“ řekl Kartel Stein. Důvodem je především ohrožení bezpečnosti provozu na železniční trati, která vede přímo pod skalními masivy. „K sanaci dochází u vybraných skalních objektů podle stupně rizika ohrožení,“ dodal ochránce přírody Karel Stein.

Domněnky horolezců vyvrátil i mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. „Spekulace o těžbě jsou pouze a jen spekulace. Ta by zde vůbec nešla realizovat,“ uvedl mluvčí. Doplnil, že z laického pohledu se může zdát činnost v této oblasti neadekvátní, ale práce se dějí na nejkritičtějších místech pro železnici. „Rozložený pískovec, který se drolí a je nesourodý se následně používá spolu s cementem dopravovaným po kladkách jako pojivo největších trhlin ve skalách,“ řekl Pavel Halla.

V současné době se sanují nejhorší úseky, tedy v místa, kde hrozil pád kamení nejvíce. „Náklady na realizace sanací představují přibližně šedesát milionů korun,“ upřesnil Halla.

Prozil pád kamenů

Práce na sanaci skal se provádějí ve složitých podmínkách a v nepřístupném terénu. „Jedná se úpravu nejproblematič­tějšího úseku skalního masivu, kde hrozil pád kamenů přímo na železniční trať. „V dalších letech plánujeme realizaci podobných opatření i v dalších lokalitách,“ pokračoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty. Doplnil, že v ideálním stavu bude Správa železniční dopravní cesty pokračovat sanací dalších úseků. „Cílem je ovlivnit či oddálit přirozený vývoj skalních masivů a minimalizovat jejich destruktivní dopad na lidská obydlí, železnice a silnice,“ dodal Pavel Halla.

Informace k sanaci skal v Dolním Žlebu nemá

Mluvčí děčínského magistrátu Markéta lakomá uvedla, že k sanaci skal v Dolním Žlebu město nemá žádné informace. „Odbor životního prostředí má ve své kompetenci pouze sanace a monitoring skal v majetku města, respektive skal na pozemcích v majetku města,“ uvedla mluvčí.