Motoristy na Děčínsku čeká další velká nepříjemnost. Chystá se totiž uzavření silnice z Hřenska do Schmilky. S příslušnou žádostí se na Krajský úřad Ústeckého kraje obrátilo Ředitelství silnic a dálnic. Správce komunikace požadoval zahájení uzavírky už od devátého února. Jenže krajští úředníci potřebné rozhodnutí v tak krátkém čase vydat nestihnou. K uzavírce, kterou silničáři požadují s odvoláním na riziko skalního řícení ve svahu nad komunikací v bezcelním pásmu, dojde proto nejspíš až v později upřesněném termínu.

„Proti žádosti o uzavření komunikace jsme se hned ohradili. Navrhli jsme pokračovat v monitoringu svahu a teprve podle prokazatelného rizika řícení přikročit k dalším nutným opatřením. Teď už vím, že náš nesouhlas uzavírce stejně nezabrání. A to i přesto, že to bude mít pro život v obci hodně nepříjemné dopady,“ zlobil se hřenský starosta Josef Černý.

Povinnost sanovat v dotčené lokalitě nebezpečné skály už v loňském roce krajská administrativa stanovila správě národního parku České Švýcarsko. Ochránci přírody učinili některá nejnutnější opatření.

„Nechali jsme tam ukotvit či jinak zabezpečit několik bloků a lokalitu neustále monitorujeme. Proti rozhodnutí Krajského úřadu v sanaci pokračovat jsme se odvolali a zatím žádný jiný verdikt v tomto sporu, který se týká především otázky financování dalších zásahů, nepadl. Navíc ani probíhající měření nesignalizují, že by došlo k nějakým změnám, které by představovaly novou akutní hrozbu. Proto je požadavek na okamžité uzavření silnice dost nepochopitelný,“ podivoval se ředitel Českého Švýcarska Pavel Benda.

Připustil, že když krajská samospráva vydá nové závazné nařízení k zabezpečení skal, správa parku se o takový zásah postará.

„Nelze ale vyloučit ani následný spor o to, jestli povinnost financování sanace příslušela naší správě a nebo silničářům. Stávající legislativa je v tomto směru dost nejasná,“ dodal ředitel Benda.

Správci skalním řícením ohrožené komunikace žádost na uzavření silnice zdůvodňují obavami, že nebezpečí pod svahem trvá i nadále. Sanaci nejrizikovějších pískovcových bloků očekávali do konce ledna.

„Nestalo se tak. Zodpovídáme za bezpečné užívání komunikace a nechceme připustit, aby tam došlo k nějaké nečekané události s nevratnými následky. Proto na úplné uzavírce trváme. A to do doby, než se podaří riziko případného skalního řícení na silnici zažehnat,“ uvedl Zdeněk Zíka z ústeckého střediska ředitelství silnic a dálnic.

Zpráva o uzavření silnice se stala Jobovou zvěstí pro Hřensko a vlastníky tamních hotelových, ubytovacích a dalších zařízení.

„Nikdo z nich neví, jak dlouho by uzavírka měla trvat. Jestli zasáhne i do zahájení turistické sezóny, bude to představovat citelný dopad na návštěvnost obce a tím i prosperitu zdejšího podnikání. Objížďka přes hraniční přechod v Petrovicích nasměruje většinu zahraničních návštěvníků jinam, ale ne do Hřenska,“ tvrdil starosta Josef Černý.

Na zkracování cesty mohou na nějakou dobu zapomenout i lidé, kteří jezdí svými auty ze Šluknovska do Děčína či naopak právě přes Německo.

„Prakticky jinudy do Děčína nejezdím. A z celé té naší oblasti to tak praktikují i mnozí dalších motoristé. Vůbec bych se nezdráhal mluvit o stovkách lidí, které tahle informace o uzavírce naštve. Jak by také ne, když zkratkou přes Německo ušetříme na cestě v obou směrech nejméně sedmdesát kilometrů,“ neskrýval svoji naštvanost starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.

Každý týden jezdí do saského Bad Schanudau kvůli koupání a dalším procedurám v tamním lázeňském komplexu desítky lidí z Děčína. „Jestli bude silnice v Hřensku uzavřená delší dobu, tak mě to bude docela štvát Zvláště, když zatím ani vůbec jasné, jestli je ta úplná uzavírka nutná a také se neví, jak dlouho by vlastně měla trvat,“ reagoval rozmrzele Jaroslav Žejdl.