Stav místní silniční sítě v Dolní Poustevně asi nejvíce kritizují obyvatelé Nádražní ulice. A láteří motoristé, kteří musí po tamní komunikaci projíždět. Ti, kteří místní nejsou, si asi pomyslí, že radnice nevěnuje ulici potřebnou pozornost proto, že tenhle kout prostě nikoho nezajímá. Kdyby tamními výmoly musel projíždět se svým autem třeba starosta, určitě by komunikaci nechal rychle spravit.

„Jezdím tam denně a stav vozovky dobře znám. Vždyť tam bydlím. Jenže už před časem jsem vzkázal, že v postupných opravách se Nádražní dostane na řadu až jako jedna z posledních. Po obnově vozovek volají i obyvatelé v dalších částech města. Dojde na ně určitě před tou naší ulicí,“ reagoval starosta Miroslav Jemelka.

V nejbližší době v Dolní Poustevně ale k nějakým převratným změnám ve stavu lokálních komunikací stejně nedojde. V souvislosti s výstavbou nové vodovodní a kanalizační sítě postihnou výkopové práce prakticky všechny části města. Radnice proto nebude investovat peníze do oprav silnic, do kterých se později zakousnou lžíce bagrů.

Stav místní silniční sítě patří k nejkritizova­nějším problémům i v dalších místech děčínského regionu. Obce a města sice ve svých rozpočtech s opravami počítají, ale vyčleňované částky zpravidla stačí pouze na dílčí zlepšení stavu.

„Každoročně zpracováváme přehled o komunikacích, chodnících, opěrných zdech a dalších nutných zásazích v jednotlivých částech města. Bývá to dlouhý výčet navrhovaných oprav a často pak kvůli finanční náročnosti musíme některé záměry odsouvat. I tak ale na tyto účely Děčín letos vynaloží přes čtyřicet milionů korun,“ připomněl šéf majetkového odboru děčínského magistrátu Tomáš Martinček.

V přehledu letošních schválených akcí figuruje například okolo sedmdesáti takzvaných bodových oprav děčínských ulic a vozovek. Na dvaceti místech se počítá s obměnou asfaltového povrchu a zlepší se stav zhruba stejného počtu chodníků ve vytipovaných částech Děčína.

Desítky milionů korun investuje letos do oprav vozovek v děčínském regionu Správa a údržba silnic Ústeckého kraje. Některé se už podařilo zvládnout hned po skončení zimy. Šlo o pokládky asfaltových koberců za více než dvacet milionů korun.

„Týká se to například právě ukončené opravy komunikace z Krásného Buku do Kyjova, z Brtníků do Starého Hraběcího a na Vlčí Horu, z Dolní Poustevny do Karlína, z České Kamenice do Filipova a několika dalších úseků,“ rekapitulovala zatím uskutečněné letošní zásahy vedoucí děčínského provozu krajské správy silnic Ivana Pekařová.

Právě na počátku tohoto týdne silničáři zahájili pokládku nového koberce na silnici mezi děčínskými místními částmi Jalůvčí a Maxičky. Práce si tam vyžádají náklady tři miliony korun. Se zlepšením stavu se počítá i v úsecích Studený – Potoky, Janská – Srbská Kamenice, Horní Chřibská – Krásné Pole a nový povrch dostane i třída Letců ve Varnsdorfu. Veškeré tyto opravy si vyžádají celkové náklady ve výši skoro pětadvacet milionů korun. Na dalších deset milionů pak vyjdou opěrné zdi ve Valkeřicích a Dolním Podluží.

Silničáři mohou velebit už druhým rokem za sebou mírnější průběh zimy.

„To je samozřejmě příznivé hledisko, protože klimatické podmínky promlouvají do stavu komunikací významnou měrou,“ zdůraznila šéfka děčínského provozu Správy a údržby silnic Ústeckého kraje. Po zimních měsících s vydatnými příděly sněhu a mrazů je stav komunikací vždy horší.

V poslední době ale na stav silniční sítě v některých místech děčínského regionu nemá příznivý dopad fakt, že i po vozovkách, které jsou součástí krajské silniční sítě, se prohánějí nákladní auta.

„Řidiči ve stále větší míře používají při tranzitních přepravách navigační systém GPS. Ten je často navádí do požadovaného cíle tou nejkratší cestou a vytyčí jim trasu i po vozovkách, které nebyly na takovou zátěž budované. Ten zvýšený nápor nákladních aut je pak patrný i na vyježděných kolejích v místních komunikacích,“ poukázala na další problém Ivana Pekařová.