Velikonoce: dietně, a přesto chutně!
Pro výživové poradkyně jsou obezita, nadváha nebo potíže s podvýživou denní pracovní náplní. Do poraden NATURHOUSE v Děčíně a České Lípě totiž míří lidé, které trápí civilizační choroby a s nimi spojený průvodní jev – nadváha nebo obezita, která tato základní onemocnění výrazně komplikují. Ve spolupráci s nimi přinášíme seriál o zdraví. Dnešní díl se týká blížících se Velikonoc a rad, jak si svátky užít s plným žaludkem, ale přitom bez nadměrného zatížení organismu. Přejídání je totiž obecně škodlivé pro každého.

Výživové poradkyně  z poboček  NATURHOUSE připomínají, aby si lidé, kteří jsou v procesu dietního režimu, nezapomněli nakoupit potraviny, které jim budou vyvažovat bohatější velikonoční stravování. „Neměly by chybět celozrnné přílohy jako rýže, pohanka, jáhly, kuskus, těstoviny nebo kvalitní brambory, které lze vařit ve slupce. Důležitý je také dostatek celozrnných žitných nebo pšenično-žitných sucharů a sušenek, které mají nižší energetickou hodnotu než běžné pečivo, a mohou tak snížit příjem energie ,“ podotýká Věrka Hájková s doporučením, že takové produkty lze koupit například v děčínské nebo českolipské provozovně NATURHOUSE. Podle Věrky Hájkové je také nezbytné, aby si lidé na Velikonoce nezapomněli koupit čerstvou zeleninu a ovoce.

Kachnu nechte v lednici, ale i tak si užijete
Lidé, kteří se rozhodli absolvovat dietní režim, by měli vynechat smažené jídlo, vepřové, husí a kachní maso, zasmažené hutné polévky, slané pochutiny, větší množství alkoholu, dorty, zákusky, plněné a polévané cukroví, smetanu a šlehačku. „Z klasického velikonočního sortimentu lze například bez obav zkonzumovat plátek mazance s rozinkami ke snídani. Je možné do denních pokrmů zahrnout i trochu cukroví, například linecké kolečko s marmeládou nebo mandlový rohlíček, “ říká výživová poradkyně Míša Hanušová.

Hodně lidí má velikonoční svátky spojené s rodinnými sešlostmi, kde se sedí, mlsá a povídá. A u povídání už je těžké sledovat, kolik jsme toho do té pusiny naskládali . Výživová poradkyně doporučuje navodit sváteční náladu jiným, užitečnějším způsobem. „Vhodná je například procházka jarní, budící se krajinou nebo posezení s rodinou u vybraného střízlivého menu nebo jít za kulturou či si zasportovat. Největší chybou je zcela se odklonit od dietního plánu a většinu času strávit u televize s plným talířem v ruce,“ varuje Hanušová. Připomíná, že svižná procházka nebo sportování zrychlí metabolismus, spálí část kalorií, podpoří krevní a lymfatický oběh a vytvoří se tak vlastní opiáty, hormony endorfiny. Ty pak vyvolávají pocit radosti a štěstí, tlumí bolest, úzkost a depresi.

Velikonoce bez sladkostí?
Místo sladkostí je možné pojídat malé množství sušeného ovoce a jader. Výživová poradkyně z České Lípy Pavla Svobodová doporučuje některé jídlo během dne nahradit hotovým pokrmem z prodejny NATURHOUSE. Tato jídla zajistí vysokou výživovou hodnotu a nízkou energii. Také doporučuje omezit konzumaci hodně kalorického ovoce jako jsou  avokádo, banány a olivy. Za vhodné nápoje považuje neperlivé neslazené vody, bylinné čaje, vodu s přírodní ovocnou šťávou a malé množství vína nebo nealko piva. Rady, jak se správně stravovat o Velikonocích, lze pohodlně získat v poradně NATURHOUSE. „Pro návštěvníky jsme připravili, kromě jiného, ochutnávku některých našich produktů. Podrobnosti lze zjistit také na webových stránkách www.naturhouse-cz.cz.

Kde nás najdete?
Dietologické centrum NATURHOUSE v Děčíne v OC Korál nebo v České Lípě, Jindřicha z Lipé 87. Základní informace o nás získáte na našich webových stránkách: www.naturhouse-cz.cz. Objednat se můžete telefonicky na čísle: 413 034 205 (Děčín) a 483 034 250 (Česká Lípa), nebo na e-mailové adrese: naturhousedecin@seznam.cz naturhouseclipa@seznam.cz