„V den oslav přijede z Prahy přes Ústí nad Labem a Děčín do České Kamenice rychlík vedený historickou dieselovou lokomotivou řady T 478 „Zamračená" s původními rychlíkovými vozy první a druhé třídy vagonky Bautzen z roku 1978," představuje první z nostalgických vlaků Bohumil Augusta, jednatel Klubu železničních cestovatelů a zároveň pořadatel oslav, který Šenovskou lokálku vlastní 
a provozuje.

HURVÍNEK A KREDENC

Z České Kamenice do Kamenického Šenova budou po celý den kyvadlově jezdit typické červené motoráčky 
z padesátých let M 131, tzv. Hurvínek a M 262 Kredenc.

Centrem oslav se stane nádraží v Kamenickém Šenově. Uvítací ceremoniál se zastupiteli města doprovodí známé hudební seskupení Josef Švejk & C. a k. ŠRAML.

Dobovou módní přehlídku a dětskou přehlídku uvede Modelingová a umělecká agentura Reas Agency, čtveřice profesionálních tanečnic zatančí kankán a charleston, své vystoupení předvedou i mažoretky z Nového Boru.

Návštěvníci si prohlédnou ukázky vojenských uniforem, chybět nebudou stánky s občerstvením a pro milovníky poctivého piva budou 
k dispozici čtyři regionální minipivovary. K jejich konzumaci zahraje flašinetář 
z Liberce.

Na své si přijdou i obdivovatelé historických autobusů. Z České Kamenice 
a z Kamenického Šenova 
a České Lípy vyjedou autobusy Karosa ŠD11 a Škoda 706 RTO na dvou linkách. Jedna linka pojede k národní přírodní památce Panská skála či ke sklářskému muzeu. Druhá linka bude pokračovat podél bývalé železniční trati z Kamenického Šenova přes Nový Oldřichov a Volfartice k hlavnímu nádraží v České Lípě, z níž je dnes oblíbená cyklostezka.

PROGRAM JE ZDARMA

Veškerý program je zdarma, proto neváhejte a využijte možnost ukázat svým dětem, jak se jezdilo veřejnou dopravou v dobách, kdy v Kamenickém Šenově vzkvétal sklářský průmysl a lokálka funěla do kopců na rozhraní Lužických hor a Českého středohoří.

Během oslav bude také pokřtěna zcela nová publikace věnovaná 130 letům sklářské lokálky někdejší místní dráhy z České Kamenice do České Lípy. Dnes je 
z posledního zachovaného úseku do K. Šenova dráha regionální, na níž jezdí víkendová turistická doprava. Publikaci bude možné si na oslavách koupit.

Akce 130 let sklářské lokálky je součástí projektu „Kulturní léto Kamenický Šenov 2016, rok výročí" podpořeného Evropskou Unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj z Programu spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko 2014 – 2020 v rámci Fondu malých projektů Euroregionu Nisa.

Dále akci podpořili Ústecký kraj, Liberecký kraj a sponzoři z řad železničního průmyslu a železniční dopravy.

Kamenická lokálka v létě trhá návštěvnické rekordy.Historie šenovské lokálkySe stavbou 4,5 km dlouhé tratě se začalo po vydání koncese v srpnu 1885 a již 10. 2. 1886 byl zahájen provoz. Trať vedla většinou ve stoupání 26 až 32 promile, oblouky měly poloměr od 200 do 400 metrů. V Kamenickém Šenově byla zřízena stanice s výpravní budovou, skladištěm a rampou, pro ošetření lokomotiv zde vznikla malá výtopna se zauhlováním a vodárnou. O 17 let později se vlaky rozjely po navazující trati do České Lípy. 
K 30. 9. 1979 se trať „8c" Česká Kamenice Česká Lípa stala poslední obětí tehdejší vlny rušení „nerentabilních" tratí. Českokamenická větev sloužila do konce září 1992 alespoň nákladní dopravě.
Kamenický motoráček je historický vlak, který jezdí již 6. rokem po muzejní „sklářské lokálce" z České Kamenice do Kamenického Šenova.
Historický motoráček přezdívaný „Hurvínek" vás odveze z České Kamenice po muzejní trati pod úbočím Zámeckého vrchu do sklářského města Kamenický Šenov, kde můžete navštívit sklářské muzeum či se vydat pěšky k legendární Panské skále, kde se natáčela pohádka Pyšná princezna, nebo na kole po cyklostezce Varhany, která vede po tělese zrušené trati od bývalého nádraží Kamenický Šenov horní nádraží až do České Lípy.