Na naši cyklotrasu se vypravíme v Děčíně na levém břehu Labe u Tyršova mostu. Mezi Děčínem, Dolním Žlebem a státní hranicí se cyklotrasa občas vystřídá s cyklostezkou, což znamená výskyt vozidel a vaši zvýšenou opatrnost. Tato 10 km dlouhá část cesty v Labském údolí je všem poměrně známá a netřeba ji více popisovat.

Na státní hranici se z již plnohodnotné cyklostezky stává Elberadweg č.2, který nás vede po levém břehu řeky Labe. Projíždíme německou obcí Schöna, jež spojuje přívoz s českou obcí Hřensko na protějším břehu řeky.

Vzápětí míjíme na protějším břehu obec Schmilku a na obzoru se už rýsují skalní věže rozeklaného masivu Schrammsteine. Vjíždíme do obce Krippen, po pravé straně dětské a sportovní hřiště.

V nohách máme dalších 8 km a můžeme se rozhodnout, zda v těchto místech využijeme přívoz, který nás přepraví na druhou stranu řeky, kde budeme dále pokračovat po cyklostezce, nebo se napojíme na málo frekventovanou silnici a přejedeme silniční most v Bad Schandau.

V obou dvou případech pokračujeme v cestě po pravém břehu Labe. Projíždíme po silnici III. třídy kolem PENNY Marketu a benzinové pumpy ARAL. Po cca 500 metrech nás výrazné značení „Elberadweg“ směřuje ze silnice vlevo pod železniční viadukt zpět na cyklostezku.

Projíždíme kolem vojenských skladů v obci Prossen a přímo před námi se tyčí kamenný obr - stolová hora Lilienstein. Cyklostezka vede opět podél řeky Labe, které v těchto místech tvoří velký oblouk.

Na protějším břehu se na skalním masivu rýsují mohutné hradby pevnosti Königstein. Dole u Labe stejnojmenná obec. Zde opět přeplujeme přívozem na levý břeh a projedeme obcí, na jejímž konci nás značení svede na pokračující cyklostezku. Krajina je v těchto místech plná skal a lesů. Po vodě plují bočnokolesové parníky a houkají na nedaleký přívoz v městečku Rathen.

Jestli chcete pauzu, tak doporučuji právě zde. Rathen s mohutnými pískovcovými věžemi a vyhlídkovým kamenným mostem Bastei si nesmíte nechat ujít. Navíc už máme v nohách celkem 31 kilometrů.

PRAKTICKÉ INFORMACE!!
Více informací (v češtině): www.vvo-online.de/cs
Infolinka VVO (v němčině): 0049 351 852 65 55
E-mail: service@vvo-online.de

Cyklostezka odtud vede přes železniční přejezd kousek do kopce, snad jediného na celé trase mezi lázeňskými domy. Po chvilce už zase sjíždíme k řece a projíždíme městečkem Wehlen a odtud dál do města Pirny.

Až sem je to z Rathenu dalších 11 kilometrů. Labský kaňon již není tak sevřený a krajina se začíná rozestupovat. Ve městě stojí za návštěvu historické náměstí nebo třeba pěší zóna.

Tak a teď si možná říkáte, jak to bude dál a doufáte, že Vás neotočím a nepoženu tou samou cestou zpět.

Pozor, překvapení! Cyklostezka se napojí na silničku, která vystoupá na silniční most. Zde odbočíme vlevo a sjedeme po mostě na křižovatku, u které je autobusové nádraží. Už tušíte…?

Ano, je to tak. Z autobusového nádraží nám jede cyklobus č. 219 až na Tisou. Svaz dopravců tzv. Horního Polabí „Verkehrsverbund Oberelbe“ organizuje cyklobusy mimo jiné na trase Pirna – Bahratal – Petrovice – Tisá. Dopravcem je společnost OVPS.

Cyklobus nás pohodlně po hodině jízdy přiveze zpět do Čech.

A co víc! Vytáhne nás 439 výškových metrů na nejvýše položená místa v Českosaském Švýcarsku, což slibuje nádherný sjezd až do Děčína. Z Tisé vystoupáme poslední metry do obce Sněžník. Zde směr Jílové a v první zatáčce odbočíme vlevo na cyklotrasu č. 3017.

Tady zalehneme za řidítka a jedem 7 kilometrů z kopce s větrem o závod.