Výrazné snížení cen benzínu a nafty, ke kterému v poslední době došlo, překvapivě příliš neovlivnilo chování řidičů u čerpacích stanic.

„Lidé tankují za stovky korun, stejně jako dříve. Jezdí k nám především místní. Ti si zásoby do kanystru nedělají. Kdo jede ráno do práce, ten si u nás natankuje, kolik ten den potřebuje. Možná, že si jezdí někam, kde je benzín o něco levnější,“ řekla Jaroslava Pikrová, která pracuje na čerpací stanici Pap Oil v Boleticích.

Ani na další čerpací stanici se situace příliš neliší. Lidé nakupují vesměs stejné množství benzínu a nafty, bez ohledu na jejich nižší cenu.

„Řidiči tankují trochu víc, než dřív, ale ne o moc. Spotřebu ovlivňuje spíš počasí a sezóna, než cena. Asi pro lidi není cena nejdůležitější,“ řekla Alexandra Peerová z čerpací stanice OMV na Litoměřické ulici.

Ve vilémovském Robin Oilu zvýšení zájmu řidičů zaznamenali, ale množství zákazníků u nich ovlivňuje něco jiného.

„Jezdí k nám tankovat víc lidí, než dřív, když byly pohonné látky dražší. Ale záleží to na počasí.

Jezdí k nám, když je hezky. Když sněží, troufne si sem málokdo,“ řekla Eva Margalová, která pracuje na tamní stanici Robin Oil.

Řidič Tomáš vysvětlil, proč se on sám a podle něj i většina ostatních řidičů, nenechává strhnout současnými nižšími cenami paliva k nakupování do zásoby.

„Na ceně nafty mi záleží, ale rozdíl pár korun není tak velký, abych si začal doma ukládat kanystry do zásoby. Kromě toho čekám, že ceny ještě spadnou,“řekl To­máš.

Další pokles cen pohonných látek předpokládají i ekonomové. Cena ropy na světových trzích stále klesá, koruna je stabilní.

„Ceny pohonných hmot jsou závislé na tom, jak je drahá ropa. V listopadu klesly ceny ropy o jedenáct procent. V prosinci pravděpodobně klesnou o další čtyři,“ řekl Jiří Škop z oddělení ekonomické a strategické analýzy Komereční banky. Dodal, že v první polovině příštího roku by měla být cena ropy stabilní a mírně stoupnout až v druhé polovině roku.

Právě s přihlédnutím ke klesající ceně ropy se spotřebitelům ceny benzínu a nafty zdají stále příliš vysoké.

„Na výsledné ceně pohonných látek se samozřejmě podílí mnoho faktorů. Ceny, za které je nabízejí rafinerie. Největší podíl pak na ní mají daně, kterými ji zatížil stát. Snížení marže prodejců by na konečnou cenu nemělo znatelný efekt,“ uzavřel Škop.

JAN TROJAN