Kraje společně zaplatí 132 korun za jeden ujetý kilometr z Boru do Rumburku. Ústecký a Liberecký kraj se nyní s ministerstvem dopravy dohodly, že rychlíky, které původně měly končit v Novém Boru, prodlouží až do Rumburka. Je to výsledek nátlaku starostů ze Šluknovska. Rychlíky mezi Kolínem a severem Čech bude od letošního prosince provozovat společnost Arriva.

„Jsem rád, že se podařilo tento slib naplnit. Pokud sečteme osobní vlaky a rychlíky na trati Rumburk – Česká Lípa, dojde od příštího roku k posílení. Bude jich jezdit víc než nyní,“ řekl po jednání se svým protějškem z Libereckého kraje náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Komínek a připomněl tak svůj slib starostům ze Šluknovska ze závěru loňského roku.

Po dohodě s Libereckým krajem a Arrivou, která získala na provoz rychlíků z Kolína od státu tříletou smlouvu, pojede do Rumburka pět párů rychlíků denně, šestý pár navíc v pátek, sobotu a neděli. Jak si konečné náklady oba kraje mezi sebe rozdělí, zatím není domluvené.

Jasná je ale cena. Za jeden ujetý kilometr mezi Novým Borem a Rumburkem zaplatí 132 korun. Jedna cesta z Nového Boru do Rumburka dlouhá 33 kilometrů tak kraje vyjde na 4 356 korun, od pondělí do čtvrtka tedy kraje za každý den zaplatí za prodloužení rychlíků 43 560 korun. Na financování jejich provozu se ale podílejí už nyní.

Stát podle serveru Zdopravy.cz vyjde cesta vlaky mezi Kolínem a Novým Borem levněji, za jeden kilometr zaplatí jen necelých 120 korun. Podle posledních zveřejněných dat za rok 2017 platil stát Českým drahám na lince Kolín – Rumburk 124,50 korun za kilometr.

Sever je rád za spolupráci

Zapojení obou krajů oceňují také zástupci nejsevernějšího výběžku republiky. Právě oni se loni obrátili na ústecké hejtmanství se žádostí o pomoc poté, kdy stát rozhodl o zkrácení rychlíkového spoje ze středních Čech.

„Bylo důležité, že se do toho oba kraje zapojily. Máme radost, že mělo smysl se ozvat. Pokud bychom se neozvali, tak by možná bylo ticho po pěšině. V rámci možností je to pro nás slušný výsledek,“ ocenil starosta Krásné Lípy Jan Kolář. Podle jeho názoru by zrušení jediného rychlíkového spojení na Šluknovsko bylo dalším krokem k odříznutí regionu s 55 tisíci obyvatel od zbytku republiky.

Na trať by měly vyjet motoráky řady 845, které se vyráběly před 30 lety. Ty přiveze Arriva od své mateřské společnosti Deutsche Bahn. Oproti novým vlakům, které na regionálních tratích platí kraj, ale nebudou nízkopodlažní a nebudou mít ani klimatizaci. Občerstvení budou ve vlacích Arrivy prodávat stevardi.

Arriva získala zakázku na provozování rychlíků z Kolína do Nového Boru v soutěži ministerstva dopravy. To sice státu ušetří peníze, ale cestujícím to nejméně na rok zkomplikuje cestování. Při cestě ze Šluknovského výběžku totiž budou potřebovat dvě jízdenky. Jednu od Arrivy z Rumburka do Kolína a druhou od Českých drah pro pokračování třeba do Brna. To by měla odstranit jednotná národní jízdenka, kterou budou muset uznávat všichni dopravci jezdící v závazku veřejné služby. Ta ale nezačne platit dříve než v prosinci 2020.