Rybička jako jedna z ikon českého nožířství láká nejrůznější prodejce. Nyní se na trhu objevily nože, které mají na sobě vyražené logo jejich výrobce Mikovu Mikulášovice.

Při zběžném pohledu není falešná rybička od té originální k rozeznání. Při bližším prozkoumání jsou ale již patrné značné rozdíly.

„Nožík vykazuje zásadní závady. Jedná se zejména o ostré nýty na střence nože, nekvalitní uchycení čepele a její celkové špatné provedení, díky čemuž není řez hladký a nůž se rychle otupí," říká generální ředitel mikulášovického Mikovu Miloš Pařík.

Falešné rybičky prodává jedna ze sítí obchodů s domácími potřebami, která má svůj obchod i v děčínském centru Pivovar. Tam je ale v současné době na skladě nemají.
„Normálně jich tu máme poměrně dost. Ale čekáme zboží, tak se zkuste zeptat příští týden," řekla redaktorovi Deníku jedna z prodavaček přímo v obchodě.

V internetovém obchodě se dá ale objednat bez problémů, tam je možné ji koupit s látkovým obalem. V tom ale Mikov rybičky neprodává. Zajímavostí ale je, že je nepatrně dražší než originální rybička z Mikulášovic.

„Tomuto prodejci jsme nedodali jedinou rybičku. Navíc jsou balené v blistru, což u tohoto nože neděláme," říká Pařík.

Rybička patří mezi produkty, které se mohou pyšnit titulem Regionální výrobek Českosaského Švýcarska. 
V Mikulášovicích jej vyrábějí již více než sto let, ročně brány podniku opustí na padesát tisíc těchto legendárních zavíracích nožíků.

Odkud pochází jejich nepovedené kopie není jasné, podle Paříka ale s největší pravděpodobností z Číny. Nožíky mají na sobě navíc vyražené logo Mikovu.

Přestože se rybiček prodá značné množství a patří k nejprodávanějším druhům kapesních nožů u nás, neobává se její výrobce propadu jejich prodejů.

„Nemyslím si, že by to mohlo ohrozit naše prodeje rybiček. Nebezpečí ale vidím v poškození naší značky. Protože lidé tam uvidí naše logo a až příště půjdou kupovat nějaké nože, tak je dost pravděpodobné, že naše přeskočí, protože je budou kvůli kopii rybičky považovat za nekvalitní," obává se generální ředitel Mikovu.

Mikov se proto s nepovedenými kopiemi parazitujícími na jeho značce pustil poněkud netradičně. Pokud někdo vrátí prodejci kopii rybičky a zašle doklad o vrácení do Mikovu, dostane za to dvě originální rybičky.

Mikulášovické firmě se podařilo již několik takových kopií získat. Přivezli je především její obchodní zástupci, kteří je koupili na různých místech České republiky.
Zástupci Mikovu zatím trestní oznámení nepodali, shromažďují totiž teprve podklady. Poté se chtějí poradit s právníky.

Podobných sporů vedly české firmy již několik, většinou se ale jednalo o spory týkající se názvu výrobku. Pravděpodobně nejznámější jsou spory budějovického Budvaru, který se soudí o svou značku prakticky v celém světě s proměnlivou úspěšností.

Naopak spory týkající se přímo loga firmy nebo výrobku naopak většinou vyhrávají originální výrobci.

Výjimkou není ani prodej falešného výrobku s logem původního výrobce, tak jak se to stalo Mikovu. Nejčastěji se to týká především parfému nebo luxusního oblečení a módních doplňků. Na to doplatilo nedávno několik prodejců na hřenské tržnici, kde jim při razii byly zabaveny falešné bundy nebo kabelky za jeden a půl milionu.