Firma na okraji Děčína vznikla v roce 1997, tehdy v ní pracovalo deset lidí. Dnes jich zaměstnává 135 a zásilky přepravuje do celého světa. Celkové loňské tržby činily 637 milionů korun. Za letošní pololetí meziročně zvýšil podnik tržby o 16 procent na zhruba 350 milionů korun.

Spediční společnost má 
v plánu letos přepravit na 60.000 zásilek. „Tržby by se mohly dotknout 700 milionů korun. Mohli bychom doručovat i víc, požadavky jsou od současných zákazníků, máme i nové projekty, ale ve vyšších číslech nám brání nedostatek řidičů," řekl obchodní ředitel Jiří Šindler.

Nedostatek řidičů se podle jednatele začal projevovat zhruba před rokem.

„Tato profese vymizela 
v době hospodářské krize, starší odešli a pro mladé je vstup finančně náročný. A dopravci nechtějí příliš investovat do někoho, když neví, zda se pro tuto práci bude hodit," vysvětlil Kučera. Náklady na pořízení řidičského oprávnění se pohybují mezi 30 000 až 50 000 korun. Platy profesionálních řidičů přitom podle Kučery na severu Čech nejsou nikterak nadprůměrné.

„U tuzemské dopravy jsou lehce pod průměrem ČR, asi 
23 000 korun, a u zahraniční ve spojení se stravným v eurech to může být 32 000 až 40 000 korun. Čas je dneska pro mladé ale víc než peníze a toto je práce na čas velmi náročná," konstatoval Kučera.

Tuček potvrdil, že řidič nákladního automobilu je mezi zaměstnavateli jednou z nejžádanějších profesí.

„V evidenci úřadu práce je i řada uchazečů, kteří by mohli na požadované pozice nastoupit, ale je zde i řada limitujících faktorů, které musí uchazeči zohlednit. Především se jedná o časovou náročnost této profese, kdy řidiči jsou mimo domov i několik týdnů v kuse, což negativně poznamenává jejich rodinný život. A ne každý je ochoten na toto přistoupit," popsal Tuček. Dalším limitujícím faktorem je podle Tučka požadovaná délka praxe u nastupujících řidičů.

Práce za volantem je komfortnější než bývala v minulosti, ale přináší i více stresu.

„Dřív to bylo lepší, na hranicích jsme si při čekání popovídali, odpočinuli. Teď se tlačí na čas, je větší provoz, nás starých je málo a s mladými už taková parta není, ty zajímá něco jiného," řekl jeden z řidičů.

Zboží je podle Kučery na trhu dostatek, ale nemá ho kdo doručovat. Bohemia Cargo proto založila dceřinou společnost Akademie logistických profesí, kde školí obsluhu vysokozdvižných vozíků 
i řidiče.