Obří investice do silnic, opravené nádvoří děčínského zámku nebo revitalizovaná Tyršova ulice v Děčíně. To vše a mnohé další čeká obyvatele Děčínska a Šluknovska v letošním roce.
Zámecké nádvoří
S problémy druhého zámeckého nádvoří se Děčín potýká dlouhodobě. Kvůli špatnému provedení totiž stoupá vlhkost do zámeckých zdí. To by měla jeho kompletní rekonstrukce odstranit. Děčínský magistrát chce na opravu nádvoří využít evropských dotací. Ze svého rozpočtu by si ji totiž nemohl dovolit. Opravy se pravděpodobně dotknou také městských slavností, které by se měly přesunout do zámeckých zahrad.
Děčínský zámek získal Děčín do svého vlastnictví na počátku 90. let minulého století poté, kdy jej opustila sovětská armáda.
Od té doby jej postupně opravovalo, především díky státním a evropským dotacím. Za uplynulých dvacet let stály opravy výrazně přes půl miliardy korun.
Zámek je jedním z největších turistických lákadel v Ústeckém kraji. Ročně jej navštíví více než 50 tisíc návštěvníků.
Tyršova ulice
Výrazně změnit svou tvář by měla Tyršova ulice v centru Děčína. Magistrát tady plánuje vysázet nové stromy, chybět by neměla ani obnovená fontána. Ta zde v minulosti již byla, ale posledních několik desetiletí je mimo provoz.
Na chodnících místo rozbitého asfaltu dlažba, místo olámaných keřů vzrostlé stromy v ochranných mřížích. Radnice tak chce proměnit jednu z nejvíce kritizovaných lokalit ve městě.
K odpočinku by měly lákat
i nové lavičky, chybět nebudou ani stojany na kola. Celé prostranství dostane i nové osvětlení.
A nemuselo by se jednat
o jedinou úpravu veřejného prostranství v Děčíně.
„Rozhodně tento projekt zastavovat nebudeme. Naopak se chceme více zaměřit na veřejná prostranství," uvedl krátce po volbách nový náměstek primátorky Valdemar Grešík.
V rámci revitalizace by mělo dojít také k výměně autobusové zastávky.
Zastávka přitom měla zmizet z Tyršovy ulice již před několika měsíci, magistrát vyhlásil na její demolici a stavbu nové výběrové řízení. Ta stávající je totiž ve špatném technickém stavu.
Domov důchodců
Dokončení rekonstrukce domova pro seniory na Kamenické ulici v Děčíně by se letos měli dočkat jeho klienti.
Klienti žijící v současné době v Březové ulici se do nových prostor vrátí až po dokončení všech stavebních prací. Rekonstrukce Domova seniorů je rozdělena do dvou etap. V první etapě je rekonstruován objekt A a C. Práce na rekonstrukci objektu B budou započaty na jaře příštího roku.
Rekonstrukce je jedním z projektů IPRM a je převážně hrazena z dotací Evropské unie. Celkové náklady na rekonstrukci jsou více než 44 milionů včetně daně.
Nový územní plán
Dvě varianty dálničního přivaděče, vodní stupeň nebo návrh koridoru konvenční železnice. To jsou největší změny v novém územním plánu. Ten by měl platit nejméně do roku 2036. Město za něj zaplatí až osm milionů korun.
Současný územní plán platí již deset let. K jeho změně donutila město novela stavebního zákonu, podle které skončí platnost všech územních plánů k poslednímu dni roku 2015.
„Proto je potřeba do tohoto data nechat pořídit nový územní plán, podle nějž se bude Děčín řídit," vysvětluje mluvčí magistrátu Markéta Lakomá.
Při sestavování nového územního plánu budou přehodnoceny nároky na dopravní a technickou strukturu ve vazbě na stávající i navrhovanou zástavbu. Musí být také zohledněny záměry vyplývající z Politiky územního rozvoje a Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje.
Konečnou podobu nového územního plánu musí schválit zastupitelé, stejně jako veškeré změny toho stávajícího územního plánu.
Vilsnická spojka
Přeložka silnice na Ústí nad Labem připomíná nekončený příběh. Její stavba měla být již mnohokrát zahájena, dokonce Ředitelství silnic a dálnic již vysoutěžilo dodavatele. Ale doposud se na takzvané Vilsnické spojce ani nekoplo. Po posledním odkladu z druhé poloviny loňského roku by se tak mělo stát na jaře letošního roku. Ředitelství silnic a dálnic totiž přesunulo termín zahájení kvůli vyjasnění majetkových poměru.
Vilsnická spojka ale není jedinou stavbou, kterou ŘSD loni odložilo. Původně plánovalo také zahájení opravy mostku v Pivovarské ulici na silnici první třídy číslo 13 ve směru na Teplice. Na mostku jsou totiž propadlé chodníky, narušena je i samotná konstrukce mostku. Také s touto opravou by se mělo začít v první polovině letošního roku.
Opravené silnice
Velké vzpruhy by se měly dočkat především krajské silnice na Šluknovsku. Jejich majitel, krajský úřad, zde plánuje investovat stovky milionů korun. Silnice totiž patří k těm horším, které na Děčínsku jsou. Přitom se jedná o páteřní silnice regionu.
Předmětem jedné zakázky je oprava 9,7 kilometru dlouhého úseku silnice druhé třídy mezi Rumburkem a Šluknovem. Komunikace zatěžovaná nákladní dopravou je podle zprávy v nevyhovujícím stavu. Součástí prací je mimo jiné odvodnění cesty a oprava tří mostů. V rekonstruovaném úseku kříží silnice čtyřikrát železniční tratě. Náklady vyčíslil Ústecký kraj na 88 milionů korun.
Druhá oprava se týká desetikilometrového úseku mezi Varnsdorfem a Krásnou Lípou. Odhadovaná hodnota zakázky bez DPH je 94 milionů korun.
Sport
Nebývale se v letošní sezóně daří sportovním klubům z Děčínska hrajících profesionální soutěže.
Děčínští basketbalisté patří k absolutní české špičce již řadu let. V letošní sezóně své postavení potvrzují, po polovině odehrané soutěže jsou zatím na druhém místě za deset let dominujícím Nymburkem. Pokud by se jim podařilo druhé místo udržet i před rozhodujícím play-off, budou mít ve čtvrtfinále výhodu případného pátého rozhodujícího zápasu. Ve čtvrtfinále by přitom mohli narazit děčínští basketbalisté na svého regionálního soka z Ústí nad Labem.
V laufu jsou také fotbalisté druholigového Varnsdorfu. Po podzimní části Fotbalové národní ligy jsou na skvělém druhém místě, což je historicky zatím nejlepší umístění FK Varnsdorf.
Z druhého místa by přitom Varnsdorf mohl postoupit do nejvyšší soutěže. Pokud by chtěli přivítat na svém stadionu v ligových utkáních například plzeňskou Viktorku, Slávii nebo Spartu, bylo by nutné do stadionu V kotlině investovat desítky milionů korun. Stadion totiž například nemá vyhřívaný trávník nebo umělé osvětlení.