O patnáct set korun s největší pravděpodobností přišla Marie Javůrková z Děčína. V prodejně nábytku v Tržní ulici v Děčíně si objednala rohovou sedačku. Vybrala si potah, sepsala objednávku a čekala. Sedačka do měsíce přišla, potah správný, jenže roh byl na druhou stranu, než Javůrková potřebuje.

Pravý nebo levý roh?

„A v tom je právě kámen úrazu. Vedoucí mi vůbec nevysvětlil, z jakého pohledu se bere pravý a levý roh. Na sedačku jsem si sedla, roh měla po levé ruce, takže jsem objednala levou a přitom jsem potřebovala pravou, bere se to z čelního pohledu,“ stěžovala si Javůrková. Už z toho, že si sedačku osobně v obchodě vyzkoušela a řekla, že přesně takovou potřebuje, mohl podle ní vedoucí pochopit, že chce s rohem pravým. Do objednávky však vepsal roh levý.

„Je přece nelogické, že bych si po jeho vysvětlení, co je pravý a levý roh, objednala ten špatný,“ upozornila Javůrková.

Když špatná sedačka přišla, chtěla ji reklamovat. To však vedoucí prodejny Ludovít Bugár odmítl.

Reklamaci odmítl

„Paní jsem všechno náležitě vysvětlil, nemůžu za to, že si objednala jiný roh, než potřebovala. To není reklamace, sedačku si může odvézt, zálohu nevrátím,“ řekl včera. Tvrdil, že výrobci už soupravu zaplatil a tudíž v ní má utopené peníze.

Výrobce je ale ochoten vyrobit sedačku novou, správnou.

Ani na to však Bugár nechce přistoupit.

„Paní bych zálohu na tu původní stejně nevrátil a na novou by musela zaplatit nejméně padesát procent. Nepotřebuji s ní mít zase zbytečné problémy,“ zlobil se vedoucí. Peníze Javůrkové nevrátí ani v zájmu dobrého jména firmy.

„Ještě se mi nikdy nic takového nestalo, z toho je vidět, že lidi o tom, co je pravý a levý roh sedačky, vždycky řádně poučím,“ poznamenal.

SOS nepomůže

Zákaznici nepomůže ani Sdružení obrany spotřebitelů.

„Přesto bych se ale přikláněl k tomu, že paní Javůrková má pravdu. Pokud by jí prodávající řádně vysvětlil, co je nebo není pravý a levý roh, určitě by si koupila správnou sedačku. Ze zákona prodávající má povinnost zákazníka o zboží poučit, všechno mu vysvětlit,“ řekl poradce Sdružení obrany spotřebitelů České republiky a koordinátor pro Ústecký kraj Robert Hrabčík.

Upozornil, že je to i otázka dobrých mravů a vedoucí by měl v zájmu dobrého jména prodejny Javůrkové vyhovět.

„Solidní firma by tak postupovala. Určitě vedoucí sedačku prodá někomu jinému a těch patnáct set pro něj znamená mnohem méně než pro paní Javůrkovou,“ poznamenal Robert Hrabčík.