Po začlenění Česka do takzvaného schengenského prostoru a praktickém zrušení kontrol na státní hranici si desítky, ale možná spíše stovky motoristů zvykly jezdit ze Šluknovska do Děčína přes území Německa. Cestu si tak zkrátí až o čtyřicet kilometrů. Ušetří čas i peníze na snížené spotřebě pohonných hmot.

„Je to nejen kratší, ale i pohodlnější. Jezdíme tak nejméně jednou týdně, někdy i častěji,“ tvrdil Václav Ptáček z Dolní Poustevny. Buď se s manželka vypraví za nákupy do děčínských obchodů a nebo jindy projíždějí dál i s vnučkou, kterou vozí do Teplic.

„Zatímco cesta po německých silnicích je zpravidla pohodovou záležitostí, trpělivostí se musím obrnit při projetí českou hranicí. Zejména pak v úseku mezi Hřenskem a Děčínem. Tamní vozovku silničáři už nějakou dobu opravují. Je vyfrézovaná v plné šíři, tedy i v té průjezdné polovině. Přitom na její obnovu určitě dojde až za nějaký čas. Nechápu, proč to takhle udělali,“ rozčiloval se dolnopoustevenský motorista.

Připomněl, že odfrézováním živičného povrchu se průjezdnost opravovaným úsekem silnice komplikuje a lidé si zbytečně ničí svá auta. Láteří i další motoristé, kterým jízda „po roletě“ vadí. Domnívají se, že by bylo ohleduplnější, kdyby stavbaři odstranili asfalt jen v jedné polovině a pak po zprůjezdnění opravené části by stejně postupovali v druhé polovině vozovky.

Hlavním důvodem, proč je silnice obousměrně průjezdná pouze v jednom pruhu, jsou práce na zpevnění krajnic vozovky.

„Tam dochází k lokálním sesuvům a trhání krajnice a jde vlastně už o šestou etapu prací zaměřených na zabezpečení svahů pod silnicí. Budujeme tam železobetonové opěrné zdi a tím zajistíme bezpečnost provozu na dané komunikaci,“ vysvětlil Petr Ujfaluši, stavbyvedoucí ústecké společnosti AZ Sanace. Dodal, že inkriminovaným úsekem řidiči vlastně projíždějí po krajnici opravované silnice. Průjezdnost také komplikuje fakt, že letošní zimy oproti těm mírnějším předchozím přispěla na řadě míst k výtlukům a dalším poškozením.

„Snažíme se ty díry a výmoly průběžně provizorně vyspravovat navážením štěrkové drti, protože nějaké definitivní opravy by byly neekonomické. Jenže když zaprší, tak se vodou ty navezené štěrkové zásypy vyplaví a přes obnažené výtluky se řidičům jezdí zase hůře. V této fázi prací prosíme spíš o trpělivost a také respektování faktu, že je tam příkazová značka s omezením rychlosti na třicet kilometrů,“ dodal stavbyvedoucí Ujfaluši.

Zakázku ústecké firmě svěřilo Ředitelství silnic a dálnic. S dodavatelem prací se dohodlo na dokončení dílo k poslednímu červnu letošního roku.

„V místech, kde už byla ukončena takzvaná mikropilotáž a teď začala montáž ocelových výztuží, je vozovka poměrně velmi úzká. Dodavatelská firma zvolila vyfrézování celé šíře silnice jako technologicky vhodnější způsob opravy. O zajištění bezpečné průjezdnosti průběžně jednáme na kontrolních dnech a domlouváme potřebná konkrétní opatření. Například jde právě o opravy děr a výtluků,“ uvedl vedoucí manažer ústeckého pracoviště chomutovské správy ŘSD Marek Macho.

Stavbaři se musí na dvou stavbách mezi Děčínem a Hřenskem postarat o sanaci svahů a vybudování opěrných zdí v celkové délce zhruba tři sta metrů. Jde o investici za více než šestatřicet milionů korun.

Zatím se řidiči budou muset obrnit trpělivostí. K pokládce nového povrchu vozovky dojde až v závěrečné etapě veškerých prací.

„To bude zhruba v červnu. Do té doby musíme po dokončení výstavby veškerých zdí a sanaci svahů ještě zabudovat svodidla a další prvky,“ uvedl stavbyvedoucí Petr Ujfaluši.