Policisté na Děčínsku při běžných silničních kontrolách nesledují, zda mají řidiči zimní kola na svém autě či ne, protože to není povinné. Kontrolují je pouze v úseku, který je označen značkou povinné zimní výbavy. V Děčíně však takový úsek není, proto se policisté spíše soustředí na to, jestli je pneumatika ve správném stavu a zda nemá sjeté vzorky. Pokud ano, dopouští se řidič přestupku, a to tím že má svůj vůz ve špatném stavu.

„Při běžné kontrole, kdy strážci zákona kontrolují, zda má řidič všechno v pořádku, kontrolují i stav pneumatik. Každý řidič by měl mít správný vzorek kvůli bezpečnosti nejen své, ale i pro své okolí,“ řekla policejní mluvčí Petra Trypesová. Dodala, že jestliže je vzorek menší, než je zákonem dané, může řidič dostat blokovou pokutu až ve výši dvou tisíc korun. Pokud, ale policista uváží, že je to už vážný přestupek, předá případ Magistrátu města Děčína, který mu může udělit pokuta od pěti až do deseti tisíc korun nebo ho může potrestat zákazem řízení až na půl roku. Nezodpovědnému řidiči se nemusí vyprázdnit jen peněženka. Pokud nemá správný vzorek v úseku povinné zimní výbavy, může přijít i o jeden bod. „Řidiči by si měli dávat pozor. Může nečekaně napadnout sníh, a tak by mohli dostat do velkého nebezpečí nejen sebe ale i ostatní jen kvůli tomu, že si nedali do pořádku své vozidlo. Řidič může být sebe lepší, ale když auto nesedí správně na silnici, je těžko zvladatelné i pro něj,“ dodala Trypesová.

Správný vzorek zimní pneumatiky by měl být podle zákona vysoký čtyři milimetry u osobního auta. „U nákladních aut se to rozlišuje a vzorek musí být o dva milimetry vyšší. Povinná zimní kola jsou však jen tam, kde je značka zimní výbavy,“ řekl koordinátor BESIP pro Ústecký kraj Jan Pechout. U letní pneumatiky vzorek musí být 1,6 milimetru, jakmile je vzorek menší hrozí už řidiči pokuta. „Myslím si, že by měli všichni v období zimy mít vzorek čtyři milimetry, protože pokud je vzorek třeba o dva milimetry menší, může být brzdná dráha až o 70% delší. Auto by mělo být na zimu přizpůsobeno tak, aby bylo bezpečné a správně sedělo na silnici,“ dodal Pechout. Podle něj by také měli všichni řidiči dodržovat pravidlo 4x4, což znamená, že zimní pneumatiky by měly být na všech čtyřech kolech vozidla, měly by se používat jen čtyři měsíce v roce a zimní guma by neměla být starší čtyři roky. „Spousta lidí dělá zásadní chybu, že dá zimní pneumatiky jen na hnanou nápravu a myslí si, že to stačí. Ale tak to bohužel nefunguje. Většinou na to přijdou lidi v zatáčce, kdy dostane jejich vozidlo smyk,“ doplnil Pechout.

Autor: Veronika Bošková