V řadě pneuservisů jsou poslední dobou fronty, některé mají i pořadníky.

Na výměnu 
se objednejte

„Velký zájem o výměnu je od začátku týdne, lidé to klasicky nechali na poslední chvíli. Kvůli návalu nemůžeme vyměňovat na počkání, je potřeba se tak dva, tři dny dopředu objednat," říká technik z pneuservisu na Benešovské ulici v Děčíně.

S návalem musí počítat lidé i v pneuservisu  v Benešově nad Ploučnicí.

„Máme vypracovaný objednávkový systém, který jsme ladili několik let. Dnes to vypadá tak, že klient přijede, vyměníme gumy a zase odjede, bez delšího čekání," říká Jaroslav Němec.

Ale i v jeho pneuservisu je potřeba se objednat několik dní dopředu.

„Třeba teď máme ještě několik volných míst na pondělí," řekl ve čtvrtek odpoledne.

Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do konce března tehdy, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu nebo je namrzlá. Zimní obutí musí mít auta také tehdy, pokud sněží. Přezutí pneumatik může mít vliv i na pojistné plnění v případě způsobení nehody. Některé pojišťovny se totiž brání platit plnou škodu.

„Je to tak, setkáváme se bohužel ročně s desítkami škod, které kvůli sjetým gumám musíme regresovat. Klienti totiž stále podceňují fakt, že sjeté, nebo nevhodné obutí může zásadně ovlivnit nejen samotný vznik škody, ale i rozsah jejích následků," uvedl Libor Beran, metodik likvidace škod z autopojištění Allianz.

Zimní pneumatiky mají totiž v chladném počasí výrazný vliv na jízdní vlastnosti, proto nestačí kvalitní letní gumy s hlubokým vzorkem. Při srovnání stejně kvalitní zimní a letní gumy a stejné hloubce dezénu, bude mít ta letní brzdnou dráhu na sněhu či ledu delší minimálně o 20 procent. Zdá se to malý rozdíl? Tak například při městské rychlosti 50 km/hod vozidlo se zimními pneu na sněhu zastaví před přechodem, s letními 8 metrů za ním.

Přezout je dobré před sněhem

Přezouvat by se mělo již v době, kdy teploty dlouhodobě klesnou pod sedm stupňů Celsia a nečekat na první sníh. U osobních aut by měly mít pneumatiky dezén hluboký alespoň čtyři milimetry, u aut nad tři a půl tuny ještě o dva milimetry více.

Řidiči také často jezdí stejným stylem bez ohledu na druh a stav pneumatik, klimatické podmínky a stav vozovky. Čím jsou tyto okolnosti nepříznivější, tím spíš v kombinaci s nepatřičnými pneumatikami vznikne škoda.

„Mezi nehodami, které jsme museli regresovat, byla bouračka klienta, který vyrazil v prosinci na hory na letních pneu. Údajně proto, že bylo sucho. Přes víkend však napadl sníh a on při cestě zpět havaroval," doplňuje Beran.