Kdyby čtrnáctiletá dívka z Varnsdorfu nespoléhala na slušnost řidičů, nemusela se stát obětí dopravní nehody. Na přechodu pro chodce ji minulý měsíc ve Varnsdorfu srazilo osobní auto. Jeho řidička prý dívku přehlédla. Naštěstí se srážka obešla bez vážného zranění, dívka měla jen pohmožděnou nohu. Takové štěstí neměl ale sedmdesátiletý důchodce v Děčíně před několika lety. I jeho srazilo auto na přechodu v centru Děčína. Na místě zemřel. Vůz řídil za bílého dne opilý řidič.
Počet nehod na přechodech roste i na Děčínsku. V roce 2006 se jich stalo čtrnáct, o rok později už devatenáct. Letos policisté evidují tři.
„Někteří řidiči jsou tak neukáznění, že mít tu moc, tak jim vezmu hned řidičák. Na přechodu mi jeden řidič dal přednost, motorista jedoucí za ním ho ale velkou rychlostí objel, vlítl na přechod. Já měla co dělat, abych uskočila,“ vylíčila nedávný zážitek Hana Dvořáková z Děčína.
Řidiči si zase stěžují, že chodci se mnohdy chovají jako otupělé ovce a hlavně, že spoléhají na absolutní přednost. „Může mě vzít šlak, když dvě baby přecházejí silnici tempem hlemýždě a ještě se u toho vykecávají a dokonce se i zastaví,“ rozčiloval se profesionální řidič Jiří Hanousek z Mostu. Jednu takovou přecházející dámskou dvojici se prý snažil slušně popohnat, ale od žen se mu dostalo jen hrubých nadávek.
Policisté však tvrdí, že v celkovém počtu dopravních nehod na přechodech pro chodce je na vině řidič, jen v malé míře. „Jsou to případy, kdy skutečně vběhnou pod kola auta, které už je na přechodu. Loni chodci na přechodu způsobili dvě nehody, předloni čtyři,“ zrekapituloval děčínský policejní mluvčí Ladislav Cvik. Doplnil, že ve většině případů jsou účastníky dopravní nehody děti a staré osoby.
Aby se viditelnost přechodů zlepšila, odborníci navrhují jejich stavební úpravy.
„Jsou to nejrůznější ostrůvky, instalace intenzivnějšího osvětlení či zužování vozovky,“ vysvětlil dopravní inženýr děčínské policie Petr Chlouba. Takových úprav se dočkaly například přechody v Děčíně v ulici Hudečkova či ve Varnsdorfu v ulici Čs. Letců. Takto upravený přechod zajistí, že řidič zbystří pozornost, přibrzdí a chodec by naopak měl chůzi zrychlit. „Už od roku 2004 písemně vyzýváme všechny silniční správní úřady a správce komunikací k úpravám přechodů pro chodce. Upozorňuje převážně na místa, kde si to situace v silničním provozu vyžaduje. Úpravy se na mnoha místech už zrealizovaly,“ dodal Chlouba.
Policisté nezapomínají ani na prevenci. „Je zaměřena převážně na děti. Stojíme u přechodů a upozorňujeme děti, jak mají vozovku správně přecházet a jak se mají v silničním provozu chovat,“ řekl mluvčí Cvik.