Asi nejvíce vadí řidičům nízké mzdy.

„Každá linka má své ohodnocení. U většiny linek je hodinový tarif kolem 67 korun hrubého, a to včetně příplatků za noc a den," tvrdí jeden z řidičů, který si nepřeje zveřejnit své jméno, aby neměl v práci problémy. Redakce jeho jméno zná. 
Své výplaty považují řidiči za výsměch, řada z nich proto odchází a noví se nehrnou. BusLine přiznává, že má řidičů nedostatek.

„Tak jako všechny dopravní společnosti v Česku, 
i naše společnost poptává řidiče autobusů. Celorepublikový stav řidičů je kritický vzhledem k naprosto razantnímu úbytku řidičů, který je zcela jasně navázán na stárnutí generace, která si mohla řidičský průkaz pořídit v rámci základní vojenské služby," uvedla pro Děčínský deník mluvčí společnosti Nikola Brandíková 
s tím, že průměrný věk řidiče u BusLine je téměř padesát let.

„Průměrná mzda našich řidičů se pohybuje kolem 
25 000 korun hrubého za cca 180 odpracovaných hodin. Poskytujeme ale rovněž řadu benefitů, nejvýznamnějším z nich je hrazené jízdné v systému DÚK nejen pro zaměstnance, ale celou jeho rodinu. Přispíváme však také na penzijní připojištění, umíme zprostředkovat velmi levné tarify na mobilní služby, hradíme odpovědnostní pojištění a podobně," uvádí mluvčí.

Ke kritice řidičů na mzdy se nepřidávají ani odbory. Podle odborářů často řidiči míchají jablka s hruškami.

„Řidiči jsou zvlášť hodnoceni za výkon a za čekání mezi spoji," upozorňuje odborář Jiří Kuchynka s tím, že odměna za čekání mezi spoji je nižší. Čekání se totiž řidičům nepočítá do fondu pracovní doby, a to třeba ani v případě, když během prostojů v autobusu uklízí.

„Někteří ale třeba spí nebo si jdou na kafe," říká odborář s tím, že problémy se mzdami mají i další dopravní společnosti, nejen BusLine. Na vině je podle něj v tomto případě smlouva s Ústeckým krajem, který při hledání nových dopravců stlačil ceny dolů. Společnosti, které pak pro hejtmanství zajišťují dopravu, jsou v pasti – aby vyšly 
s penězi od kraje, musí šetřit, a často je to právě na lidech.

„Ať jsou mzdy zaměstnanců vyjmuté z těchto soutěží," navrhuje Kuchynka, který podle svých slov neustále jedná o podmínkách pro řidiče s Ministerstvem dopravy.

Řidiči navíc tvrdí, že kvůli tomu, že jich je málo, musí jezdit mnohem více hodin. Jsou tak unavenější, nevyspalí, což bezpečnosti neprospívá.

„Jeden řidič ve věku 66 let jezdil čtyři týdny v kuse včetně víkendu, spal vždy jen čtyři hodiny," popisuje další problém řidič BusLine s tím, že pokud jde někdo marodit, setkává se s nevraživostí dispečerů společnosti. Podle Kuchynky se ale není čemu divit, v Česku v současné době chybí deset tisíc řidičů. A ti, co jezdí, musí pracovat opravdu tvrdě, aby dopravce zajistil obslužnost na objednaných linkách.

„Tímto tempem jsou ti kluci za pět let vyřízení, systém je zničí," upozorňuje Kuchynka, podle něhož za starého systému chodili řidiči do práce na krátký a dlouhý týden. To znamená, že 14 dní pracovali a 14 dní měli volno. To už ale neplatí, nyní jezdí od pondělí do pátku od rána do večera, často nemají volné víkendy.

Řidiči pracující pro BusLine navíc tvrdí, že je vedení společnosti „jako bonus" ještě pokutuje, a to například za překročení spotřeby limitu pohonných hmot. Spotřeba totiž řidičům roste, pokud v létě pouští v autobuse klimatizaci či v zimě autobus před jízdou zahřívají na volnoběh, aby první cestující, kteří nastoupí, nemrzli.

„Když ušetřím, dostanu odměnu 700 korun. Když ne, tak ji nedostanu, ale naopak mi 700 korun strhnou, takže přijdu o 1 400 korun," říká řidič.

Ústecký kraj měl totiž při výběrovém řízení na dopravce několik požadavků. Mezi nimi bylo i to, že vozy musí být klimatizované. Což jsou, jenže řidiči, aby se vyhnuli pokutě za vysokou spotřebu, klimatizaci v horkých dnech raději nepouštějí. A doufají, že nepřijde kontrola z Ústeckého kraje.

Hejtmanství kontroly provádí, ze zápisu Rady Ústeckého kraje vyplývá, že letos na jaře udělil kraj pokuty čtyřem dopravcům na území Ústeckého kraje ve výši téměř 400 tisíc korun. Tyto kontroly probíhaly od března do května. Řidiči tvrdí, že pokud dopravce takovou pokutu dostane, přehraje ji na řidiče.

„Sankce jsou přenášeny na řidiče pouze v prokazatelných případech pochybení řidiče. Ze strany Ústeckého kraje průběžně probíhá v řádu stovek přísných kontrol měsíčně a v případě zjištění nedostatků a chyb jsou dopravcům udělovány sankce," potvrzuje mluvčí společnosti BusLine. Proti nízkým mzdám protestovali řidiči již v říjnu roku 2015.

„Já jsem sice už v důchodu, ale chápu, že si mladí musí vydělat. Proto jsem se rozhodl protest podpořit," řekl tehdy jeden z řidičů na děčínském hlavním nádraží. Ne všichni řidiči se ale tehdy do protestu zapojili, nešlo ani o stávkovou pohotovost – řidiči si pouze na souhlas s protestem věšeli na sedačky reflexní vesty, 
či si je na sebe oblékali.