Spoustu drobných řemeslných prací zvládne pan Milan z Děčína sám. Razantnější úpravy na chalupě ale radši svěřil partě zedníků v naději, že se s přestavbou vypořádají lépe a rychleji. Jeho rozčarování z celkového přístupu řemeslníků ale nebralo konce.

„Musel jsem jim věčně stát za zadkem a kontrolovat je. Když jsem v určitých fázích čas neměl a nedohlížel na ně, páchali tam dílo zkázy,“ rozčiloval se ještě s odstupem času majitel chalupy. Práci nechal zedníky s mnohými předělávkami dokončit, ale tutéž partu si určitě už nikdy neobjedná.

„Byl jsem tak naštvaný, že jsem na jejich počínání chtěl upozornit děčínský živnostenský úřad. Pak jsem to vzdal, stejně by mi nepomohli,“ tvrdil napálený chalupář.

Stížností je stále dost

Zkušenost pana Milana potvrdila trpké poznatky dalších zákazníků. Případy dokumentující, že mnozí podnikatelé a živnostníci stále neodvádí kvalitní práci, poměrně často řeší i pracovníci kontrolního úseku živnostenského úřadu děčínského magistrátu.

„Možná pan chalupář udělal chybu, že se na nás neobrátil. Těch trablů se zedníky si asi užil dost a z popisu události je zřejmé, že svoji práci odbývali. V jiných případech jsme zklamaným zákazníkům sice třeba nedokázali pomoci sami, ale zařídili jsme zjednání nápravy nekvalitní práce prostřednictvím České obchodní inspekce nebo i dalších kompetentních institucí,“ uvedl Oldřich Tomášek, šéf děčínského živnostenského ú­řadu.

Jeho pracovníci v první polovině letošního roku uskutečnili 140 kontrol.

„Vedle těch plánovaných, kterými prověřujeme dodržování živnostenského zákona a dalších povinností podnikatelů, jsme se velkou měrou museli zabývat i stížnostmi občanů. Bylo to přes padesát podnětů,“ poznamenal vedoucí kontrolní oddělení Zdeněk Lukáš.

Dochází i na pokuty

Zákazníci by měli při objednávání prací věnovat větší pozornost tomu, co přesně uzavřená smlouva o zakázce obsahuje. Její součástí by měl být termín provedení prací a jejich cena, respektive přibližné náklady v těch případech, kde nelze náročnost prací předem odhadnout.

„Tyto a další náležitosti by si lidé měli ohlídat. Nemůže se pak stát, že živnostník stanoví cenu zakázky na dvacet tisíc korun a poté chce zaplatit dvojnásobek sumy,“ připomněl šéf kontrolního úseku živnostenského ú­řadu.

Požadavek maximální obezřetnosti pak platí v případě vymáhaných záloh na zakázku. Bez uzavřené smlouvy a vydání řádného dokladu o zaplacení by zákazníci neměli nikomu dávat předem ani korunu. „Bohužel, stává se ale i opak a některými takovými případy jsme se také zabývali. Výjimkou nebylo ani několik zakázek, kterými se zabýval nakonec soud,“ dodal Zdeněk Lukáš.

V některých případech živnostenský úřad uděloval i pokuty. V prvním pololetí museli živnostníci za svá provinění a přestupky zaplatit pětačtyřicet tisíc korun.