Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rejdaři chtějí nahradit škody

Děčín - Stát nedokáže zajistit splavnost Labe a měl by proto provozovatelům vodní dopravy zaplatit odškodnění. Nejvíce peněz chce Československá plavba labská Děčín, která se dožaduje náhrady ve výši jedné miliardy a skoro osmi set milionů korun

23.6.2008 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Pech

Českým rejdařům zase komplikuje život úbytek vody v Labi. Ještě v několika předchozích dnech se hladina řeky pohybovala okolo dvou metrů, teď se začala na ústeckém vodočtu blížit ke stosedmdesáticentimetrové hranici. Provozovatelé vodní dopravy tak s obavami očekávají další nepříznivý vývoj plavebních podmínek.

„Nejkritičtější bývá situace právě na Dolním Labi, kde naše lodě v prvních měsících letošního roku přepravovaly hlavně technologické celky a ferromateriály. V exportních relacích to také byly přepravy chemických produktů z lovosické Lovochemie a v případě dovozů zejména apatity pro tuto chemičku a dále kazivce pro sklářský průmysl. Samozřejmě, že při nižších vodních stavech s neúplným vytížením nákladních kapacit jde o přepravy ztrátové,“ rekapituloval generální ředitel Československé plavby labské Milan Raba.

Nepříznivá ekonomická situace českých rejdařů se bude výraznou měrou prolínat i dnešní pondělní valnou hromadou sekce vodní dopravy při Svazu průmyslu a obchodu. Ta se uskuteční na motorové lodi Šumava kotvící v Praze na pravém břehu Vltavy pod Čechovým mostem.

„Budeme se zabývat aktuální situací na vodních cestách České republiky a s ještě větší razancí chceme po ministerstvu dopravy vyžadovat náhrady škod způsobených nesplavností Labe,“ připomněl hlavní důvody veřejné valné hromady šéf sekce vodní dopravy Jiří Aster.

Pět českých rejdařských firem letos v lednu vyčíslilo své škody kvůli nesplavněnému Labi ve výši skoro dvě miliardy a šest set milionů korun. V prosinci loňského to byla vykazovaná částka okolo půldruhé miliardy. Jde o ztráty za období let 2004 až 2006. Ty se ještě zvýšily v průběhu loňského a letošního roku.

Největší škody uplatňovala právě Československá plavba labská, která se svojí flotilou okolo stovky lodí si stále drží post tuzemské rejdařské jedničky. V lednu požadovala náhradu škod ve výši jedné miliardy a skoro osmi set milionů korun.

„Jenže do současné doby se ten škodní účet naší firmy výrazně zvýšil,“ dodal šéf děčínské plavby. Výši ztrát blíže specifikovat nechtěl s odkazem, že řádově jde o další stamiliony a přesný údaj zazní na pražské valné hromadě sekce vodní dopravy právě dneska.

Škody ve výši skoro šest set milionů chtěla už letos v lednu po ministerstvu dopravy uhradit Evropská vodní doprava-Sped a o odškodnění se hlásí i další firmy.

Už po oznámení škod letos v lednu ministerstvo dopravy rejdařům vzkázalo, že jejich požadavky považuje za přehnané. „Záleží nám na rozvoji vodní dopravy , ale jsme limitováni rozpočtovými prostředky. Jsme ochotni hovořit o odškodnění ve výši sto padesáti až sto šedesáti milionů korun,“ tvrdil tehdy mluvčí rezortu Karel Hanzelka.

Provozovatelé vodní dopravy ale i nadále tvrdí , že vinu na tom, že Labe není splavné, nese stát. Nečinná je vláda i ministerstvo dopravy.

„Neustále slibují zlepšení plavebních podmínek, mají to i v koaliční smlouvě a v přijatých usneseních. Ale za deset let se nic nestalo,“ poznamenal šéf sekce vodní dopravy Jiří Aster.

Provozovatelé vodní dopravy poukazují zejména na to, že problémem je postavení jezu u Děčína. Jeho výstavbu léta blokují ekologové a žádná vláda s tím nic neudělala.

„Nám nesejde na tom, jakou stavbou nebo prohrábkami či jinými technickými opatřeními dojde ke zlepšení plavebních podmínek na Labi a zajištění jeho splavnosti prakticky po celý rok. Loni to bylo například jen 182 dnů,“ připomněl ředitel ČSPL Děčín Milan Raba.

V síti mezinárodních vodních cest je Labe zařazena v kategorii, kterou ale svými nabízenými plavebními podmínkami nesplňuje.

„Nestačím se divit, jak čeští aktivisté i pseudoekologové z nejrůznějších sdružení ječí, že by stavba jezu byla nevratnými zásahem do řeky. Měli by místo hysterie poznat systém západoevropských vodních cest. Tam jsou docela jiné podmínky pro vodní dopravu, než tady. Přesvědčují se o tom stovky našich šífáků ve službách zahraničních rejdařů. Na českém úseku Labe ale vodní dopravě začíná zvonit umíráček. A to mi je hodně líto,“tvrdil dlouholetý zaměstnanec děčínské plavby Ivan Kohák, který je od letošního ledna v důchodu.

Autor: Josef Suk

23.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Začátek voleb v Děčíně. V prvních minutách po otevření místností bylo plno

U uren je první den plno, volby nečekaně táhnou

Ilustrační foto.
AUTOMIX.CZ
3

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Předsedkyně ČSÚ: Volební účast ani žádné jiné výsledky dopředu netipuji

Ústí nad Labem - – Necelých dvacet minut po otevření volebních místností dorazila k volební urně na Bukově v Ústí také předsedkyně Českého statistického úřadu Iva Ritschelová. 

Olympiáda? Stále tomu nevěřím, kroutí hlavou Češka

Děčín – Před třemi lety reprezentoval město Děčín na zimních olympijských hrách v Soči dnes již bývalý skikrosař Tomáš Kraus. Příští rok v Pchjongčchangu bude jiné želízko v ohni ze severu Čech. Na olympiádu, která se bude konat v Jižní Koreji, se totiž probojoval krasobruslař Michal Češka.

Rumburk nabídne nemocnici v tendru, rozhodl jeden hlas

Rumburk - Protinávrh na pronájem špitálu zastupitelé neschválili.

FOTO: V Bynově hořel les. Na vině byla zábavná pyrotechnika

Děčín - K nahlášenému požáru lesního porostu vyjely ve středu v půl páté odpoledne jednotky hasičů z Děčína a Jíového.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení