Toto dlouhé období má za následek, že se hromadí v přístavech jak nadrozměrné zboží, ale i jiné sypané komodity, které ani silniční, ani železniční doprava nemůže zvládnout odvozit. Mnoho zboží je termínované do konce roku.

Například na Mělníku již půl roku čeká na odvoz 50metrový válec, který se samozřejmě jinak než po vodě do Hamburgu nedostane. Jelikož zákazník nedostane zaplaceno zboží od odběratele, než ho dodá, nemůže výrobce vyrábět další a bude tím pádem muset zřejmě propouštět.

Samozřejmě trpí i německá strana, kde se opozdilo například dodání hlavních motorů, pro nové zaoceánské plavidlo Princess, které nemohlo v termínu vyplout z německé loděnice, jelikož na Labi není a nebyla voda.

Ministerstva a ekologové, by se měli zamyslet nad tím, jak vodní dopravu podporovat, jelikož nekonáním podporují naopak ty neekologické. Problém s vodou není jen v dopravě, ale postupně se posouvá do všech ostatních odvětví jako zemědělství apod.

Např. nyní se mnoho zákazníků (i těch našich) rozhodlo dopravit zboží, pokud to jde, na kanál do Německa, kde se překládá do lodí, jelikož musí zboží do konce roku 2015 vyskladnit. Tento týden se jedná z naší strany o cca 1900 tun obilí (tedy cca 80 kamionů 80 motorů, které jedou místo jednoho nebo dvou lodních motorů se zbožím).

V zahraničí se staví megalomanské stavby pro lodní dopravu, stále větší plavební komory, kanály apod., ale u nás se čeká, až tu nebude pro koho tyto stavby dělat, raději zavřeme několik firem a vše zboží budeme převážet po silnici.

Pevně věřím, že i ten desítky let oddalovaný jez v Děčíne, se jednoho dne postaví, jde jen o to, zda nebude už pozdě.

Tak mě napadá, ví někdo u nás vůbec, co je to lodní doprava?

Autor: Alexandr Dudek