VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Radek Chobot z BusLine: Krajská dopravní firma by byla příležitost pro korupci

Ústecký kraj – Autobusová krize okolo zvýšení platů linkových řidičů nekončí. Jeden z největších dopravců na severu Čech, společnost BusLine, se totiž začal stahovat z Libereckého kraje a usiluje o ukončení smluv i s krajem Ústeckým.

14.3.2017
SDÍLEJ:

Radek Chobot.Foto: Deník/Vít Lukáš

Co bude dál, říká předseda představenstva společnosti a také bývalý ředitel ústeckého dopravního podniku Radek Chobot.

Proč odcházíte z Libereckého kraje a co se bude dít dál?

V Libereckém kraji jsme uzavřeli dodatek ke smlouvám, který navyšuje prostředky pro výplatu mezd o asi 5,7 milionu. Vzhledem k tomu, že tyto peníze stačí pouze na omezenou dobu, museli jsme se s Libereckým krajem dohodnout na smluvním vztahu. Nyní probíhá v Libereckém kraji výběrové řízení, kterého se zúčastníme a věříme v úspěch, který nám umožní zajistit dopravní obslužnost na území Libereckého kraje i nadále.

Nepřehlédněte: Tendr na leteckou záchranku v Ústeckém kraji konečně startuje

Jak vidíte situaci ohledně smluv s Ústeckým krajem?

Ústecký kraj nabídl dopravcům řešení, které navyšuje prostředky pro výplatu mezd o asi 5,7 milionu na každou smlouvu. Tyto prostředky nám stačí v každé oblasti na rozdílnou dobu, ale Ústecký kraj chce, abychom i přes to jezdili ještě další dva roky. Předložili jsme tedy Ústeckému kraji upravené výpočty, které počítají s vyplácením pouze minimální mzdy řidičům. V této variantě vydržíme dle oblastí od 11 do 24 měsíců. Proto jsme nabídli Ústeckému kraji možný odkup našich středisek a možnost provozovat si dopravu ve své režii. Oněch 5,7 milionu je v tak velké zakázce kapka v moři.

Proč takové řešení?

Zatím neexistuje žádné definitivní řešení; stále jednáme. Nabízíme Ústeckému kraji i okamžité ukončení smluv. Bohužel Ústecký kraj využívá všech svých možností, aby našel komfortní řešení pro sebe, a to na úkor řidičů a dopravců. Je pro nás neúnosné, platit navýšení de facto ze svého a to ještě, že budeme moci zaručit řidičům jen minimální mzdu.

Jak vidíte snahu Ústeckého kraje založit vlastní autobusovou dopravu?

Osobně nepovažuji tuto cestu s ohledem na nutnost obrovských investic za reálnou, je však na politické reprezentaci Ústeckého kraje, aby přednesla pádné důvody, proč chce jít touto cestou. Těžko si dovedu představit lepší příležitost pro korupční jednání v podniku, kde je tolik vstupů, kdy se k vám chtějí dostat lidi s mazivy, pneumatikami, autobusy, náhradními díly a dalšími věcmi, kde koruny dělají miliony. V soukromé společnosti toto nelze, jelikož je to vidět na hospodářském výsledku. V krajském rozpočtu se to bude těžko klíčovat. Řidičům je jedno, zda pracují pro nás, nebo pro Krajský dopravní podnik. Tak, jako dnes dokáží odboráři vyjednávats námi, budou o to razantněji vyjednávat s krajem.

Čtěte i zde: Co týden dal: Dvě zraněné děti při nehodě, pronájem Pastýřské stěny

Jak velký problém je pro vás zvýšená mzda řidičů?

V současné době vyplácíme o 6 milionů korun měsíčně navíc za celou společnost. V Ústeckém kraji to činí o asi tři miliony za měsíc navíc. Výpočet je komplikovaný, ale hlavní tíha nařízení vlády o platech řidičů je na dopravcích, kteří byli před lety nuceni podat co nejnižší ceny, aby zakázku dostali. V roce 2014 nemohl nikdo vědět, že vláda rozhodne, že řidiči autobusů stoupnou v roky ustálených tabulkových odměnách o 30 procent. Teď všichni jen krčí rameny, lidé chtějí od 1. ledna peníze, na které mají nárok, zato nám všude vysvětlují, že je to komplikované. Platíme hned a dostaneme „někdy“, a ještě ne všechno…

Jak si představujete linkovou autobusovou dopravu v budoucnu?

Bohužel mám pocit, že budoucnost autobusové dopravy se z rukou profesionálů přesunula do rukou advokátů, ekonomů a úředníků. Pokud nepřijde zásadní, systémová změna, tak ji nevidím růžově. Bude ubývat cestujících a pracovníků, kteří se budou na takové dopravě chtít podílet. Jen kvalitní doprava, která bude řádně zaplacená, udrží cestující v dopravě. Samozřejmě i důležitá veličina, řidiči. Těch je dnes opravdu žalostně málo. Věřte nebo ne, v době, kdy všichni studují na právníky či ekonomy, se prostě mladí lidé za volant nehrnou. Je to těžká, zodpovědná práce a jak vidíme, ani kraj ji nechce dobře zaplatit.

Co teď bude dělat vaše společnost dál?

Jezdíme pro tři kraje a 8 měst, téměř se všemi jsme již dohodnuti na dalších řešeních. Věřím, že se nám podaří obhájit naši pozici na dopravním trhu. Chceme být i nadále dobrým partnerem pro naše objednatele a cestující.

Mohlo by vás zajímat:

Se zkoumáním Pravčické brány pomáhá odborníkům 3D model

Lidé v Děčíně hlasovali, kde chtějí Rákosníčkovo hřiště

Autor: Janni Vorlíček

14.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Do děčínského útulku lidé přinesou každý rok i tunu dárků.

Chcete udělat dobrý skutek? Obdarujte zvířata v útulku

Ředitel Oblastního muzea Vlastimil v Děčíně Pažourek přeměřuje odhalené základy mostu.

Dělníci našli základy 150 let starého mostu

Rozhodčí udělal z derby guláš, padlo šest červených

Jílové - V utkání Jílové – Vilémov udělil rozhodčí Průša osm žlutých a hned šest červených karet!

Na nábřeží v Děčíně se počítá s miliardou korun

Děčín – Peníze jsou součástí rozpočtu na případnou stavbu jezu na Labi.

FOTO: Sluneta v kolosálním derby složila Děčín!

Děčín, Ústí n. L. - Děčínským basketbalistům se nepovedl závěr zápasu v Ústí. V ostře sledovaném severočeském derby prohráli 75:81.

KRÁTCE: Co se děje na Děčínsku? Přečtěte si stručný přehled

Děčínsko - Dopravní nehoda, zákaz vstupu do lesů, plyn v jílovských papírnách nebo pozvánky na různé akce. Přečtěte si přehled událostí na Děčínsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT