Ve středu zaplněné vlakové nádraží v saském městě Sebnitz a o den později demonstrační pochod směrem k hraničnímu přechodu s Dolní Poustevnou. Takový byl protest příznivců železnice, kteří se nespokojují s tím, že Sasko stále váhá s dostavbou kolejiště, které by propojilo německou a českou železnici.

„Už to středeční setkání na sebnickém nádraží ukázalo, že se lidé ani místní samosprávy z obou stran hranice nehodlají smířit s tím, jak se záměr propojení trati oddaluje. Na naší straně je vše připraveno už od loňského podzimu. Zádrhel nastal na německé straně,“ uvedl starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemenka.

Jedním z hlavních důvodů oddalování dostavby je fakt, že v příštím roce chce Německo ve veřejné dopravě ušetři zhruba sedm a půl procenta. Prosadit nějaká razantnější úsporná opatření na hlavních vlakových tratích se zřejmě nepodaří. Proto naši němečtí sousedé chtějí přikročit k omezování provozu na regionální železnici. A to i na trati, která v rámci Saského Švýcarska prochází i Sebnicí.

Za obnovu trati na německé straně se postavili i mnozí čeští příznivci železnice. A to prostřednictvím petice, kterou nakonec svými podpisy podpořilo okolo půldruhého tisíce obyvatel i návštěvníků Dolní Poustevny a Sebnice.

„Pocházím z německé rodiny a v Sebnici mám docela dost dobrých přátel. Když jsem se za nimi v létě vydal, tak jsem na petiční archy připojil svůj podpis také,“ tvrdil Arno Miller z Děčína. Myslí si, že zbytečně dlouhé váhání s železničním propojením obou měst není na místě.

Do vybudování potřebné vybavenosti pro obnovení vlakového provozu bylo v Dolní Poustevně investováno zhruba osmdesát milionů korun. Odhady potřebných nákladů se na německé straně pohybují okolo jednoho milionu eur. Zastánci železnice nepovažují tuto sumu za tak závratnou. Věří, že potřebné peníze saská či německá vláda na dostavbu uvolní. Ostatně, pro Německo je to i smluvní závazek vyplývající z mezivládní dohody uzavřené s českou vládou v roce 2004.

„Jednal jsem ve čtvrtek s předsedou Senátu Přemyslem Sobotkou. Vydali jsme se za ním společně se senátorem a rumburským starostou Jaroslavem Sykáčkem. Na společné schůzce jsme se domluvili, že o nastoleném problému budeme znovu diskutovat jak s českými, tak saskými poslanci a dalšími ústavními činiteli i zástupci ministerstva dopravy,“ připomněl dolnoupoustevenský starosta.

Není zatím rozhodnuto, jestli se společné jednání uskuteční v Dolní Poustevně a nebo Sebnici. Musí to být ale co nejdříve, aby bylo možné se závěry schůzky argumentovat při prosincovém projednávání rozpočtu zemské vlády Saska.

V záležitosti se angažuje také Hospodářská rada děčínského regionu.

„Na daný problém jsem upozornili dopravní komisi Hospodářské komory České republiky a také dopravní komisi Parlamentu ČR. Propojením železnice se zabýváme i na krajské úrovni. Chceme učinit vše pro to, aby došlo k propojení dané železnice co nejdříve. Tedy alespoň v příštím roce. I tak to bude s ročním zpožděním,“ informoval tajemník děčínské hospodářské rady Vladimír Špinar.