Podle kritiků to znamená, že na centrální úrovni nebude nikdo, kdo by koordinoval činnost všech ministerstev, kterých se to týká, a kdo by je mohl přímo úkolovat.

Plán na přesunutí Agentury pro sociální začleňování i dalších projektů, jichž se to týká, například  inkluzivního vzdělávání v českých „ghettech“, bude kabinet projednávat v pondělí. „Úřad vlády má plnit úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti Vlády ČR a jejích orgánů.

Z toho jinými slovy vyplývá, že plní především funkci administrativní,“ odůvodnila Deníku přesun mluvčí premiéra Andreje Babiše (ANO) Jana Adamcovás tím, že se mezi úřady přesune 118 zaměstnanců.

Ministerstvo, pod něž by měli nově spadat, je s tím srozuměno. „Jedná se o možnost průřezovou agendu sociálního začleňování zahrnout do kontextu regionálního rozvoje a činností, které MMR již vykonává, například v oblasti bydlení nebo podpory rozvoje měst a obcí,“ míní jeho mluvčí Vilém Frček. Proti není ani ředitel Agentury David Beňák.

Nic jsme nevěděli

Ne všichni však s plánem souhlasí. Například místopředseda sociálního výboru sněmovny Jan Bauer (ODS). „Jako řádný bod to naším výborem neprošlo,“ říká s tím, že poslanci tak nevědí, jaké to může mít přínosy a jaká budou negativa. Zkrátka, že nedostali podrobné informace. Členové výboru se o tom podle něj bavili jen okrajově a jsou k plánu spíše skeptičtí.

S přesunem agendy nesouhlasí ani ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. „Nemyslím si, že je to v tomto případě vhodné a efektivní,“ sdělila Deníku. „MMR má v kompetenci zákon o dostupném bydlení. To je podle mě priorita a na toto téma by se mělo zaměřit důsledněji,“ říká. 

Dostupné bydlení je podle ní v Česku potřeba a přitom stále chybějí cenové mapy nájmů.  Skepticky se k přesunu kompetencí vyjadřuje také Martin Šimáček, šéf Institutu pro sociální inkluzi, který před časem řídil i Agenturu pro sociální začleňování. Podobné plány podle něj byly už dříve a třeba z hlediska čerpání evropských fondů dávají smysl.

Současně však Agentura a související odbor ztratí postavení nad resorty, které jim umožňuje vyjednávat o společném postupu. „To ale z ministerstva nebude možné dělat, ostatní resorty to budou považovat za konkurenci,“ míní Šimáček s tím, že odsunem z Úřadu vlády se sníží priorita této agendy.