VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přívoz bude v létě, stávajícímu končí technická již v březnu

Děčín – Zcela nový přívoz nasadí Děčín v létě v Dolním Žlebu. Tomu stávajícímu převážejícímu především turisty končí povolení k provozu již na konci března. Město proto nyní řeší, jak několik těchto měsíců překlenout.

4.3.2016
SDÍLEJ:

Starý přívoz v Dolním Žlebu.Foto: Deník/ Alexandr Vanžura

„Původní převozní prám již dosluhuje, proto město nechalo prám vyrobit. Ten by měl dopravu zajišťovat již letos v červenci," říká mluvčí magistrátu Markéta Lakomá.

Dolnožlebským tak reálně hrozí, že na několik měsíců přijdou o jednu ze spojnic s Děčínem. Pokud voda zaplaví silnici, tak dokonce jedinou sjízdnou spojnici.

Ten stávající, několik desítek let starý přívoz může podle současného povolení jezdit po Labi pouze do konce března. Podle Lakomé se magistrát snaží vyřešit provoz přívozu do doby dodání nového prámu. Není jasné, zda se podaří obdobu technické kontroly pro prám prodloužit.

Zakázku na výrobu nového prámu provázely problémy, magistrát vyhlásil dohromady tři výběrová řízení. Do prvního se nikdo nepřihlásil, podruhé vítěz nepodepsal smlouvu.

Na začátku listopadu tak magistrát vypsal třetí výběrové řízení, jehož vítěz nyní prám vyrábí.

Přívoz bude technicky řešen obdobně jako stávající. Jedná se o plavidla s dolním vodičem, které u nás patří mezi unikáty. Ocelové lano je ukotveno u levého břehu a je nadlehčováno plováky.

Pro samotnou plavbu mezi oběma břehy je využíváno proudu řeky, a to postupným natáčením prámu proti proudu pomocnými lanky. Zkušení převozníci tak musí reagovat na aktuální vodní stav, povětrnostní podmínky a v neposlední řadě na přepravovanou tonáž.

„Nové plavidlo přijde město na 2 388 821 korun. Součástí zakázky je i dodání a výměna hlavního lana, repase řídícího navijáku, vypracování výrobní dokumentace, provozního řádu a zaškolení obsluhy," vysvětluje Markéta Lakomá.

Převoz v Dolním Žlebu převáží celoročně pěší turisty, cyklisty, motocyklisty a automobily do dvanácti tun. Přes Labe tak mohou přejet přívozem například i malá nákladní auta. Cestující se během přepravy řídí pokyny převozníka, a to hlavně při nájezdu a výjezdu na plavidlo.

Přívoz je provozován na neregulovaném úseku řeky Labe, kde hladina v závislosti na hydrologických podmínkách průběžné kolísá. Obecně tedy platí, že přívoz je schopný provozu, pokud je hodnota stavu vody na vodočtu v Ústí nad Labem v rozmezí od 160 do 300 cm. V opačném případě je přívoz mimo provoz.

Přívoz Dolní Žleb na Labi je nejseverněji a nejníže položeným přívozem v Česku. Západní přístaviště má nedaleko železniční zastávky Dolní Žleb, východní přístaviště u silnice mezi Hřenskem a Děčínem.

Velké problémy provázely přívoz především před třemi lety. Nejprve na začátku roku přeťala projíždějící nizozemská loď vodicí lano přívozu. Další problémy přišly v červenci 2013, kdy se kvůli zkorodovaným nosným prvkům propadla paluba kormidelny. Navíc se protrhl i bok prámu,
a začalo tak do něj zatékat. Město tehdy nechalo udělat generální opravu, která vyšla na 200 tisíc korun.

Autor: Alexandr Vanžura

4.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby v Jiříkově na Šluknovsku

Výsledky voleb ve všech městech a obcích na Děčínsku

PRVNÍ VÍTĚZSTVÍ! Varnsdorf (ve žlutém) doma porazil Frýdek-Místek 1:0.
27

FOTO: Byly to nervy! Ale Varnsdorf má první výhru

Šluknov chce hezčí centrum. Přidá na opravy domů

Šluknov - Majitelé budov mohou o příspěvek žádat do poloviny prosince.

Opava nedala Válečníkům šanci

Opava - Třetí letošní porážku si připsali děčínští basketbalisté. Severočeši nestačili na opavského lídra a prohráli 71:87.

FOTO: Vyhlídky v národním parku budou po opravě bezpečnější

České Švýcarsko - Úpravy se dotkly také Mariiny vyhlídky a Rudolfova kamene.

AKTUALIZOVÁNO / SLEDUJEME ON-LINE

ON-LINE: Je sečteno. Volby v Ústeckém kraji drtivě ovládlo ANO před SPD

Ústecký kraj /FOTO/ - Sládek na policii, Horáček na koloběžce. To jsou jen některé ze zajímavostí, které jsme zachytili při volbách v Ústeckém kraji.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení