Jen sedm pojištěnců, kteří už dosáhli limitu pěti tisíc korun u regulačních poplatků ve zdravotnictví eviduje ústecká pobočka VZP. Ani jeden není z Děčínska. V republice je takových lidí 148. Je to číslo nízké, VZP má totiž šest a půl milionu pojištěnců.

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra jich eviduje ještě méně.

„Na analýzu je brzy, zveřejníme ji až na konci dubna. Zatím máme v evidenci jediného člověka z Ústecka, ale nedokáži říci, zda je z Děčína nebo odjinud,“ uvedla mluvčí zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Hana Kadečková.

Lidé, kteří při platbách regulačních poplatků dosáhnou pětitisícového limitu, nejsou ale od placení poplatku osvobozeni. To, co zaplatí nad limit, jim pojišťovny vrátí. „Pojišťovna tak učiní nejpozději do šedesáti dní po konci čtvrtletí,“ vysvětlila mluvčí ústecké pobočky VZP Petra Friedlová. Upozornila, že aby pojišťovna mohla přeplatek co nejrychleji vrátit, potřebuje znát aktuální korespondenční adresu v případě, že se liší od adresy trvalého pobytu, kterou eviduje u pojištěnce.

Peníze, které takto pojišťovny vyplatí, jsou z těch, s nimiž sama hospodaří. Peníze, které pacient hradí u lékaře totiž zůstávají jemu či zdravotnickému zařízení.

Dotazy na přeplatky zaznamenaly například i lékárny. „Ano, lidé ptají, samozřejmě, že je odkazujeme na pojišťovnu. My s vyplácením přeplatku nemáme nic společného,“ uvedla pracovnice děčínské lékárny Damona.

Kolik lidé za regulační poplatky zaplatili, si mohou zjistit sami. Každý pojištěnec má totiž jedenkrát za rok nárok požádat o bezplatné poskytnutí výpisu z osobního účtu pojištěnce.

„Ten obsahuje rovněž výpis regulačních poplatků a doplatků. Je však zapotřebí počítat s tím, že informace o zaplacených poplatcích a doplatcích se pojišťovně od zdravotnických zařízení dostávají vždy s určitým zpožděním, obvykle jednoho až tří měsíců,“ poznamenala mluvčí Friedlová.