Cesta z Rumburku do Dolní Poustevny bude brzy pro řidiče bezpečnější. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž mezi Rumburkem a Dolní Poustevnou na Děčínsku zmodernizuje třináct železničních přejezdů. Odborníci to vítají. Jedním dechem ale dodávají – stejně záleží hlavně na tom, jak se řidiči na přejezdech chovají.

Jenom kříže

Některé přejezdy na Šluknovsku mají jen výstražné kříže, proto je chce SŽDC zmodernizovat. Akci za přibližně 67,2 milionu korun bez DPH podpořila Evropská unie. Jde
o pilotní projekt, při kterém chce SŽDC opravit za dva roky kolem 400 přejezdů v celém Česku. Cena? Dvě miliardy. Právě na Šluknovsku si chce SŽDC vyzkoušet, jak rychle takové opravy bude zvládat.

„Tento pilotní projekt ukáže, jak rychle jsou opravy železničních přejezdů realizovatelné vůči kapacitám zhotovitele a projektanta," říká náměstek ředitele stavební správy SŽDC Ondřej Göpfert.

Opravy se dočkají čtyři úseky na trati mezi Rumburkem a Dolní Poustevnou. Třináct tamních přejezdů je většinou označeno jen dopravními značkami, případně zabezpečené mechanickými závorami obsluhovanými dopravními zaměstnanci nebo nemoderním zabezpečovacím zařízením z roku 1972.

Nehody se na těchto přejezdech mezi Rumburkem a Dolní Poustevnou stávají poměrně často.

Problémový Valdek

Problémovým je třeba přejezd mezi Rumburkem a Šluknovem ve Valdeku, který je pod poměrně prudkým klesáním. V těsném sousedství přejezdu je ale železniční zastávka, takže vlaky tímto úsekem většinou neprojíždějí nijak rychle.

Například po lednové srážce vlaku s osobním autem na přejezdu Valdek mezi Rumburkem a Šluknovem musel zraněného řidiče do nemocnice přepravit vrtulník záchranné služby.

V roce 2008 se na stejném místě srazil s vlakem kamion. Nehody se staly i přesto, že místo je označené světelnou signalizací. O dva roky později, v listopadu 2010, stála srážka s vlakem na přejezdu bez závor život cyklistu.

„Určitě to je dobře, že se chystá taková rekonstrukce, 
i kdyby to mělo zachránit jediný lidský život," říká severočeský dopravní expert Jan Pechout z BESIPu. Současně ale upozorňuje, že nejdůležitější je chování řidiče.

„Při nehodách na přejezdech jsou v drtivé převaze viníci řidiči," říká Pechout.

V posledních letech počet nehod na přejezdech ale klesá.

„Již třetím rokem dochází 
k poklesu počtu nehod na železničních přejezdech. V roce 2012 se na železničních přejezdech událo celkem 189 střetnutí, což je o jedno méně než 
v roce 2011. Současně došlo 
k výraznému poklesu počtu usmrcených při těchto nehodách," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Méně mrtvých

V Ústeckém kraji se v roce na železnici stalo 253 nehod, při kterých zemřelo patnáct lidí. Je to nejméně od roku 2008. Ve srovnání s rokem 2010 klesl počet mrtvých na kolejích dokonce o třináct.  Stejně pozitivní zprávu bohužel nepřinesl pohled do statistických dat za celou Českou republiku. 
V roce 2011 zemřelo v Čechách při nehodách na železnici 277 lidí.

„Tedy nejvíce od vzniku Drážní inspekce v roce 2003," řekl  Martin Drápal.

V meziročním porovnání zemřelo loni v Česku po střetech na přejezdech o více než pětinu méně lidí než v roce 2011. Celkem řešila Drážní inspekce přes 4 000 mimořádných událostí na železnici, při kterých zemřelo 233 lidí.

„Když se srazí dvě auta, je to tak padesát na padesát. Ale když se srazí auto s vlakem, tak nemá šanci. Tady nemá šanci ani kamion," dodává Jan Pechout.