Majitelům spedičních a dopravních firem na Děčínsku poklesl za poslední půlrok výrazně objem zakázek, mnohdy až o desítky procent. Firmy, pro které zajišťovaly přepravu, krachují nebo omezily výrobu, a to se dotklo i přepravců. Na trhu není v současnosti dost práce pro všechny autodopravce. Řidiči se proto často ocitají v evidenci úřadu práce, nebo sami odcházejí, protože jim výrazně poklesly příjmy.

„Jezdil jsem jako řidič kamionů roky u děčínské firmy. Ta ale má teď tak málo zakázek, že z jejích třinácti aut většinou polovina stojí na dvoře. Začali nám platit se zpožděním a málo. Odešl jsem sám, protože se mi podařilo sehnat práci jako řidič sklápěčky. I když to není na Děčínsku, budu teď na víkendy alespoň doma u rodiny. To je ovšem jediná výhoda,“ svěřil se Miroslav Dlouhý z Děčína. Sami majitelé dopravních firem na Děčínsku hodnotí současnou situaci jako vážnou.

Zakázky nejsou

Jiří Šípek, majitel děčínské firmy DC Trans, která vlastní sedm kamionů a řadí se tak mezi menší autodopravce, uvedl, že mu počet zakázek v prvním pololetí tohoto roku poklesl až o dvacet čtyři procent: „Je to špatné, navíc konkurence je opravdu silná. Zatím se to nějak snažíme řešit, abychom nemuseli propouštět zaměstnance. Musíme se s nimi domluvit, že najedou méně kilometrů, ale platy jsme snížili jen zhruba o pět procent. Ovšem dřív jsem měl auta vytížená na šestnáct dní dopředu a teď jsem rád, když je to na tři až čtyři dny.“ Dodal, že ostatní spedice z Děčínska jsou na tom stejně a mnoho z nich už skončilo, ti zahraniční prostě odešli. Přesto je dopravců stále příliš mnoho a musí snižovat stavy a prodávat vozy, protože se prostě neuživí.

Snižují náklady

„Byli jsme orientováni především na Velkou Británii, a tam počet naší přepravy už od loňska stále klesá. Za letošek o dvacet procent. Snižujeme tedy náklady, třeba tak, že omezujeme zaměstnanecké výhody, benefity, ale i přímo platy. Propustili jsme šest pracovníků. Snažili jsme se to nejdřív řešit tím, že jsme investovali do nových aut s větší přepravní kapacitou, ale očekávaný výsledek se nedostavil,“ řekl Jan Kavalír, jednatel přepravní společnosti DST z Jílového. Podotkl, že na trhu práce je nyní přebytek řidičů kamionů. Jejich firmu kontaktuje denně kolem čtyř lidí, kteří by pro ní chtěli jezdit.

Dopravci si do jednoho stěžují na to samé. Velkou konkurencí a nedostatkem zakázek jsou tlačeni k tomu, aby neustále snižovali své ceny. Často až pod hranici reálných nákladů. Náklady na dopravu jim však stále stoupají, ať už zvýšením mýtného v Německu, nebo rostoucí cenou nafty.

Problém nemají, spolupracují

„Vzhledem k tomu, že nejsme zatíženi leasingy, protože využíváme služeb samostatných dopravců, není situace u nás tak špatná. Neorientovali jsme se také pouze na firmy z okolí, ale na spolupráci s partnery v širokém spektru oborů, což nám nyní výrazně pomohlo,“ vyjádřil svůj názor Pavel Polášek s českokamenické firmy Slemr Spedition.

V evidenci děčínského Úřadu Práce je v současnosti dvě stě šedesát jedna řidičů kamionů.

„Na vině je samozřejmě hospodářská krize, díky níž výrazně poklesla poptávka po dopravě. A to už od minulého léta,“ uzavřel analytik úřadu Vlastimil Pažourek.