Zabezpečovací práce na svahu u komunikace ve směru na Přípeř začaly. Na konci minulého týdne se zde sesunulo několik kamenů na silnici. Ta musela být proto uzavřena. Firma místo zcela uzavře i pro chodce. „musí ho zabezpečit tak, aby kameny, které při práci případně spadnou, neohrozily chodce a auta projíždějící spojkou,“ vysvětlil Tomáš Martinček, šéf odboru místního hospodářství a majetku děčínského magistrátu.

Odstraní nebezpečí

„Odborný zásah, který by měl odstranit nebezpečí padání dalších kamenů by měl být hotov ve čtvrtek,“ řekla mluvčí děčínského magistrátu Romana Silvarová. Doplnila, že zabezpečovací práce město provádí v zájmu bezpečnosti a také na základě rozhodnutí správního silničního úřadu i přesto, že nejde o jeho majetek, vlastníky nebezpečného svahu jsou totiž soukromé osoby.

Skalní řícení nad silnicí za Tyršovým mostem se po několika měsících opakuje. Odborná firma musela odstraňovat nálety dřevin a některé nestabilní kameny ze svahu už letos v březnu. Veškeré práce si tam vyžádaly zhruba čtvrt milionu korun. Vzhledem k tomu, že nebezpečí skalního řícení vzniká na pozemku, jehož majitelem není město, jde o složitější problém.

„Částku přes dvě stě tisíc korun, tedy tehdejší náklady na samotnou sanaci, město požaduje od spoluvlastníků dotyčného pozemku. Jde o záležitost, kterou se zabývají právníci,“ dodal tajemník bezpečnostní rady a krizového štábu města Richard Musil. Připomněl, že první odhady nového komplexního zabezpečení svahu hovoří o celkových nákladech ve výší skoro tři miliony korun.

Nedostanou se domů

Lidem v Přípeři i ve Žlebu hrozí, že pokud stoupne voda, budou se jen těžko dostávat ke svým obydlím. Už při čtyřech metrech dvaceti voda začíná zaplavovat komunikaci pod děčínským Tyršovým mostem. Teď je to v Děčíně strategicky důležitá silnice. „Po nuceném uzavření vozovky kvůli padajícím kamenům ze svahu pod Červeným vrchem se stala náhradní spojnicí do Přípeře. Když pobřežní cestu pod mostem zatopí voda, lidé se do svých domovů budou dostávat hodně komplikovaně,“ tvrdil Richard Musil z oddělení krizového řízení děčínského magistrátu.

V neděli tu hasiči za pomoci dalších dobrovolníků postavili hráz z pytlů písku. Právě stavba protipovodňové bariéry z pytlů s pískem má zatopení komunikace v takzvané myší díře co nejvíce oddálit. Technické služby města Děčín ve svém areálu měly kvůli stavbě hráze připraveno na dva tisíce pytlů s pískem, tady jich použili polovic.

ALICE KLAUBENSCHALKOVÁ
KARLA SLÁMOVÁ