Prověřovat, prověřovat, prověřovat. A pokud možno nikdy neplatit za zboží  předem. Tak zní základní rady odborníků při nakupování na internetu. Ale i přesto poměrně velké množství lidí přichází kvůli své neopatrnosti 
o nemalé peníze.

To je i případ muže z Rumburka, který chtěl před Vánoci koupit televizi. Nerozhodl se ale pro kamenný obchod, vybral si ji na internetu.

„Po odeslání smluvené částky přesahující deset tisíc českých korun na uvedený účet ovšem vybraný televizor neobdržel. Přes veškeré snahy se s obchodníky spojit mu nakonec nezbylo nic jiného, než se obrátit na rumburské policisty," uvedla děčínská policejní mluvčí Petra Trypesová.

Podle informací, které má Děčínský deník k dispozici, si měl novou televizi objednat na serveru superslevy.net.
Ten ale již v současné době není v provozu, po zadání jeho adresy do internetového prohlížeče vyskočí pouze hláška, že provoz na této doméně byl pozastaven. Redakce tak neměla možnost ověřit, proč 
k odeslání objednané televize nedošlo.

„Je až příliš snadné zaregistrovat atraktivně znějící doménu, vytvořit stránky 
s lákavou nabídkou a pak už jen inkasovat peníze podle hesla „služba končí zaplacením." E-shopy vytvořené s vidinou rychlého zbohatnutí na úkor napálených zákazníků lze ovšem rozpoznat," varuje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Stačí vyhledat několik základních informací o elektronickém obchodě, jeho provozovateli, historii, obchodních podmínkách či hodnocení spokojenosti jiných zákazníků.

„Zjistit potřebné údaje není obtížné, ale spotřebitelé jsou často netrpěliví. Zvlášť teď před Vánoci se snadno nechají zlákat výhodně vypadajícími nabídkami. Místo aby investovali námahu do hledání informací, spoléhají na štěstí," pokračuje Lukáš Zelený.

DTest vytvořil databázi sloužící k prověřování 
e-shopů. Údaje pro její tvorbu čerpá od ministerstva financí a sdružení CZ.NIC.

Obchodní podmínky jsou hodnoceny podle toho, zda e-shop má certifikát dTestu nebo Asociace pro elektronickou komerci.

Spokojenost zákazníků s e-shopem ilustruje jednak hodnocení ostatních zákazníků na portálu Zboží.cz a Heuréka.cz, jednak hodnocení vstřícnosti e-shopu v rámci služby VašeStížnosti.cz, která slouží k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů.

Velkým problémem ale nejsou jen klasické e-shopy. Mnohem problematičtější jsou nejrůznější internetové bazary, kde zákazník komunikuje přímo s prodávajícím.  Tam se totiž mnohdy zákazníci nedočkají vůbec zaplaceného zboží, nebo jim přijde balík s papírem nebo cihlou.

„V případě placení je nejbezpečnější formou  platba dobírkou, případně z očí do očí," doporučuje mluvčí policie Petra Trypesová.

Podobnou zkušenost s internetovými bazary má i Klára Pospíšilová z Děčína. Ta chtěla před několika lety na jednom z mnoha internetových bazarů nakupovat.

„Původně chtěl prodávající zálohu jeden nebo dva tisíce. To jsem ale předem platit nechtěla, tak jsme se dohodli na pětistovce, kterou jsem mu poslala. Jenže uběhla poměrně dlouhá doba a balík pořád nikde," popisuje Pospíšilová  
a dodává, že od té doby si dává při nákupech na internetu pozor a vše si raději několikrát prověří.