Přestože si je Jiří Vlk vědom pochybení, kdy mu chyběla všechna potřebná povolení, proti příkazu podal odpor.
Jiří Vlk podle svých slov coby soukromý letec létá a cvičí s integrovaným záchranným systémem. V Moravskoslezském kraji má mít smlouvu přímo s hasiči. Do České Švýcarska vyrazil podle svého vyjádření na výzvu Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. Nyní dostal od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) pokutu sto tisíc korun za porušení leteckých předpisů. „Byl to koordinovaný zásah, řídil mne velitel policejní lety. Létal jsem ve formaci s policejními vrtulníky a velel mi přímo pan Vlasák (Tomáš Vlasák, vedoucího pilotního oddělení Letecké služby Policie ČR – pozn.red.). Neměl jsem ale potřebná povolení pro nabírání vody z Labe, pro přistání ve Hřensku a lety v nízké výšce. Dělal jsem to proto, že si to zásah vyžadoval,“ řekl Deníku Jiří Vlk, který s ÚCL o případu komunikuje od srpna. To, jak se virálně zpráva o pokutě začne šířit, nečekal.

Dvaapadesátiletý pilot ve Hřensku zasahoval na své náklady, jen za palivo podle svých slov dal půl milionu korun. „I když jsme byli domluvení, že bude palivo v Ústí nad Labem i pro nás, tak nebylo. Museli jsme tak létat tankovat do Roudnice nad Labem za své a v hotovosti,“ popisuje komplikaci během červencového zásahu. Ten velmi brzy ukončil právě proto, že mu došly peníze na palivo. Odmítá tak spekulace, že byl vykázán nebo že byl ve Hřensku zbytečný.
Do Českého Švýcarska dorazil v úterý 26. července po dvouhodinovém letu ze severní Moravy. Již od Mladé Boleslavi během letu cítil kouř. „Někteří dostali od prezidenta Zemana medaile. A zcela zaslouženě. Já jsem dostal svým způsobem také odměnu,“ glosuje pokutu od Úřadu pro civilní letectví. Ten sankci udělil příkazem, proti kterému Vlk již podal odpor. Podle jeho názoru za problémy s úřadem stojí konkurence. ÚCL přitom jeho postup nevyčítá, neměl jinou možnost než takto rozhodnout. Horní hranice pokuty je dva a půl milionu korun.

ÚCL na dotazy Deníku během pondělí 31. října neodpověděl, odpoledne ale vydal na svém webu stanovisko k případu Jiřího Vlka. „Úřad zahájil s pilotem přestupkové řízení, neboť pilot dle zjištění Úřadu v rozporu s pravidly provedl sérii osmi letů při zásahu IZS v Hřensku. Jedná se o provoz s nutným zvláštním výcvikem, postupy pro specifickou vysoce rizikovou činnost atd., nejedná se tedy o pouhé byrokratické překážky,“ uvedl UCL ve svém prohlášení.
Loni uvalil padesát sankcí, kdy šestnáct případů vyřešil domluvou. Úřad podle svého vyjádření sice zohledňuje veřejný zájem, ale nemůže přehlížet porušování či dokonce opakovaná porušení pravidel stanovených právním řádem České republiky. „V určitých situacích proto musí pravidla i vymáhat, aby zajistil bezpečnost osob a majetku ve vzduchu a na zemi. Správní řízení není ukončeno, proto s ohledem na práva pilota nelze podávat bližší informace,“ uzavírá své prohlášení úřad dohlížející na letecký provoz v České republice.

Deníku se zatím nepodařilo získat oficiální vyjádření hasičů a ÚCL. Podle dobře informovaných zdrojů je ale nemožné, aby se do hašení zapojil zcela svévolně. Pokud by přilétl, aniž by o jeho pomoci bylo informováno řízení letového provozu a štáb na místě, byl by veškerý provoz uzemněný, včetně tohoto soukromého vrtulníku. Tak, aby nedošlo k ohrožení lidí ani ve vzduchu, ani na zemi. V tu dobu se na likvidaci požáru už podílely stovky lidí.
Na stranu pokutovaného pilota se postavil generální ředitel HZS Vladimír Vlček, který přešel na generální ředitelství právě z Moravskoslezského kraje. „Myslím si, že je to zkratkovité jednání ze strany Úřadu pro civilní letectví. Zaprvé to není poprvé, co se něco takového stalo. Zadruhé se domnívám, že Úřad pro civilní letectví si nejdřív měl vyžádat stanovisko našeho generálního ředitelství, což neudělal,“ řekl pro iRozhlas.cz nejvyšší velitel hasičů s tím, že postup ÚCL je z principu špatný.