Kdo se těšil na prvomájovou projížďku po Labi mezi Děčínem a Hřenskem, odcházel od přístaviště lodí v děčínském podzámčí zklamaný. Osobní loď Poseidon se na svoji první letošní plavbu včera nevydala. Kotvila v Loubí.

„Moc nás to mrzí, ale sezónu oproti původním předpokladům zahájíme o několik dnů později. Nemohli jsme vyplout, protože od bývalého německého majitele plavidla k nám včas nedorazily veškeré dokumenty potřebné k vystavení lodního registru a získání dalších nutných povolení k plavbě po Labi,“ vysvětlil Milan Helvig z Labské plavební společnosti.

Tu založil s druhým společníkem a zároveň spoluvlastníkem lodi Davidem Korejtkem. Firmu si k zajištění osobní lodní dopravy vybralo město Děčín. To také provozovatelům poskytne dotaci ve výši čtyři sta tisíc korun.

„Projížďky lodí ke koloritu Děčína neodmyslitelně patří. Proto považujeme za jakous samozřejmost, aby město v rámci rozvoje cestovního ruchu takovéto aktivity podporovalo,“ vysvětlil děčínský primátor Vladislav Raška. Skutečnost, že Poseidon zatím nemohl vyplout kvůli bloudění dokumentů na cestě z Německa do Děčína, považuje za smůlovatou záležitost.

„Je to mrzutá zpráva nejen pro natěšené výletníky, ale zcela určitě také pro samotné majitele plavidla. Mají zájem na tom, aby loď plula, vozila lidi a ne aby stála u břehu,“ dodal primátor.

Do posledních chvil před plánovanou první plavbou majitelé lodi živili naději, že Poseidon sezónu zahájí podle plánu. Neustále komunikovali s bývalým vlastníkem. Ten tvrdil, že dokumenty do Čech poslal. Do Děčína ale do středy nedorazily.

„Ve svém podnikatelském záměru počítáme samozřejmě i s tím, že loď bude sloužit jako restaurace. V první řadě ale chceme vozit výletníky a když loď stojí u břehu, znamená to ekonomické ztráty,“ tvrdil Milan Helvig. Za plavidlo se společníkem zaplatili přes tři miliony korun.

Smůlovatý rok prožil v loňské sezóně na Labi majitel osobní lodi Děčín Ivo Julák. „Plavební podmínky jsou mizerné, víc stojíme, než plujeme,“ stěžoval si od jara do podzimu na nedostatek vody v Labi.

Poseidon by se s nepříznivými plavebními podmínkami měl vypořádávat lépe. Zatímco Julákovo plavidlo mělo ponor okolo jednoho metru, více než osmdesát let stará loď Labské plavební společnosti s kapacitou dvě stě čtyřiceti cestujících má ponor šestaosmdesát centimetrů.

„Navíc jsme si pronajali pro případ zhoršených plavebních podmínek ještě polohu k zakotvení pod budovou Českých přístavů pod takzvaným Hegrem. To nám umožní vyplouvat na projížďky do Hřenska a zpátky i v době nižších vodních stavů,“ vysvětlil David Korejtko.