Dřevo, ocel, kámen. Autoři budou mít při tvorbě návrhu lávky, která bude zavěšená pod železničním mostem přes Labe, zcela volnou ruku. O vítězném návrhu rozhodne architektonická soutěž, jejíž podmínky nyní vznikají.

Cesta přes řeku uprostřed Děčína by měla být pro cyklisty i chodce snadnější, rychlejší a hlavně bezpečnější. „Pohodlná spojnice obou břehů řeky by výrazně zlepšila pohyb lidí po městě, město proto přistoupilo k vyhlášení veřejné soutěže o návrh, který by citlivě reagoval na železniční most a návaznost na cyklodopravu,“ uvedla mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá.

Komise, která bude o vítězném návrhu rozhodovat, se už jednou sešla, aby stanovila podmínky soutěže. Jedním z jejích členů je také Radek Kolařík, který má zkušenosti s výběrem podoby lávky v pražském Karlíně a v minulosti se podílel na výběru vítěze podoby revitalizace Podmokel. V komisi zasedl také jeden z jejích dalších autorů Jiří Žid.

Oba architekti tak dobře znají děčínské prostředí. Žid navíc se svými kolegy ze studia re:architekti v současné době zpracovává studii na rekonstrukci sídliště v Bynově. Podmínky by měly být hotové a zveřejněné do konce dubna.

„Lávku vidím především jako nové propojení dnes velmi vzdálených čtvrtí a jejich sblížení,“ řekl děčínský městský architekt Ondřej Beneš, který je také členem komise. Podle něj by lávka měla pomoci oběma nábřežím, aby se stala plnohodnotnou součástí města. Vzhledem k jejich nesnadné dostupnosti jsou dnes mnohdy přehlížena.

Zapravdu mu dává pohled do mapy. Třeba cesta z Husova náměstí v Podmoklech na Mariánskou louku v podzámčí je dlouhá více než dva kilometry. Pokud by se novou lávku podařilo postavit, zmenšila by se vzdálenost, kterou je potřeba ujít, na přibližně třetinu.

V Děčíně se také dlouhé roky mluví o možné výstavbě plavebního stupně na Labi, který by výrazně ovlivnil podobu nábřeží také v centru města. Kdy a zda vůbec ke stavbě jezu dojde, ale není jisté. Návrhy lávky proto mají být takové, aby ji případná stavba neovlivnila.

HLEDÁNÍ FINANCÍ

Investice vyjde na desítky milionů korun. Peníze město na takovou stavbu nemá. „O vybudování lávky město dlouhodobě uvažuje a několik let hledá finanční zdroje na její výstavbu,“ řekla primátorka Marie Blažková.

Pokud na stavbu lávky skutečně dojde, mohla by se stát jednou z dominant města.

„Lávka bude vystavěna na železničním mostě, který se nachází v bezprostřední blízkosti hlavních městských dominant zámku, Pastýřské stěny, Tyršova mostu. Bude svou polohou zasahovat i do významných průhledů podél Labe,“ doplnila Blažková. „Je tedy nutné velmi citlivě přistupovat k budoucí lávce, aby tyto pro Děčín tak typické pohledy zůstaly co nejvíce zachovány,“ uzavřela primátorka.