Silnice 1/13 z Děčína do Benešova nad Ploučnicí a dále, tedy až na hranici Libereckého kraje, má být
 v budoucnu přeložena.

Přestože se o této variantě mluví již desítky let, stavba přeložky je zatím v nedohlednu. Jenže i tak některým lidem komplikuje životy – koridor, v němž má silnice vést, je totiž zaznamenán nejen 
v Územním plánu Ústeckého kraje, ale také v územních plánech jednotlivých obcích. Pro lidi, kteří v koridoru  vlastní pozemky to znamená výraznou komplikaci – nemohou tu totiž stavět domy. Týká se to například Malé Veleně na Děčínsku.

„Koupil jsem si pozemek 
s tím, že si tu jednou postavím barák. Jenže kvůli plánované silnici mi to nikdo nepovolí," říká jeden z místních obyvatel.

A takových případů je na Děčínsku více.

Koridor, kudy má silnice vést, je v územních plánech vymezen do šířky sto metrů.  Studii zpracovalo Ředitelství silnic a dálnic, které by mělo silnici také stavět. Kdy? To zatím vůbec není jasné.

„Stavba je v úrovni studie 
s posouzením vlivů na životní prostředí – EIA.   Informace 
o tom, že by se s přeložkou silnice 1/13 mělo v dohledné době pokračovat v přípravě dalšího stupně dokumentace, nemáme," uvedla pro Děčínský deník mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinková.

Ministerstvo životního prostředí vydalo ke stavbě přeložky souhlasné stanovisko – a plánovaná přeložka příliš nevadí ani ekologům, přestože by měla vést přes lesy 
a louky.

Kde přesně by se měla silnice stavět, to ale zatím také není jasné.

„Přesnou trasu nemáme," uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdaléna Hanáčková.

Ekologové, kteří léta bojují na severu Čech proti stavbě dálnice D8 přes České středohoří, jsou zatím v klidu.

„Počítám, že se ke stavbě občané vyjadřovali, stejně jako státní instituce. A výsledkem je územní ochrana silničního koridoru, kde se má stavět," říká Miroslav Patrik 
z ekologické organizace Děti Země s tím, že pokud jde 
místy o ohrožení podzemních vod, bude nutné je zabezpečit. To je případ například Velké Bukoviny, kde je koridor ze 100 metrů právě kvůli podzemním vodám rozšířen na 500 metrů.

„Nejsou dány záruky neohroženosti zdrojů podzemní vody, což považuji z hlediska Benešova za klíčové a nepřijatelné," říká ale benešovský zastupitel Filip Ušák s tím, že současná trasa byla schválena v minulém volebním období Ústeckého kraje jednohlasně bez diskuze v rámci schválení Zásad územního rozvoje kraje.

„Nepochybně je třeba zlepšit dopravní spojení mezi Ústím nad Labem a Libercem, které patří vůbec k nejhorším mezi krajskými městy v rámci Česka, ale je třeba spíše hledat „možná" a „vhodná" řešení," dodává Ušák, velký zastánce toho, aby na silnici 1/13 z Děčína přes Benešov na Českou Lípu platilo omezení pro kamiony.

Silnice je v mapě vyznačena jako koridor PK4.

Silnice je v mapě vyznačena jako koridor PK4.