Skoro sto dvacet let starý pomníček v zatáčce nad Markvarticemi ve směru na Kamenickou Vísku už na svém podstavci nestojí. Padl k zemi zároveň s mohutnou lípou. Její pokácení si vynutilo zajištění podmínek bezpečnějšího provozu na sousední silnici první třídy.

„Podél silnice se neděje nic nezákonného. Zásah v příslušných katastrech schválily obce. Když jsem ale viděl povalený pomníček i způsob, jak si pověřená firma v prořezávání větví i kácení vzrostlých stromů počíná, tak mě to vyděsilo i naštvalo zároveň,“ rozčiloval se Petr Bauer z děčínské správy Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce.

Razantní zásah s motorovými pilami a další mechanizací postupně čeká aleje stromů a dalších porostů po obou stranách silnice od Děčína až po Českou Kamenici. V jakém rozsahu mají tamní práce postupovat, to určují zpracované projekty. V nich je jasně stanovené, které stromy a v jakých místech stačí jenom prořezat a které bude třeba kvůli ohrožení bezpečnosti na silnici pokácet.

„Jsou to závazné dokumenty, kterými se pracovníci dodavatelské firmy musí řídit,“ poznamenal autor projektů František Kudláček z děčínského pracoviště jablonecké společnosti Ekoles-Projekt.

Silničáři zakázku svěřili mostecké firmě Joel.

„Když jsem jednoho z pracovníků viděl, jak bez jakékoli dokumentace v ruce označuje stromy ke kácení, nestačil jsem se divit. Tvrdil, že projekt má v kanceláři na stole a pamatuje si, co má označit,“ připomněl podivný přístup ke svěřené zakázce pracovník správy Labských pískovců Lukáš Blažej.

Zpracování dokumentace k úpravám podél silnice číslo třináct si objednalo Ředitelství silnic a dálnic. „Když se dozvídám, jakým způsobem v tamních porostech pracovníci firmy postupují, je to pro mě informace přinejmenším překvapivá. Samozřejmě, že se budeme zajímat o to, proč práce nepokračují podle projektu, jehož zhotovení nebylo zrovna levnou záležitostí,“ divil se provozní náměstek ústeckého střediska liberecké správy ŘSD Tomáš Hofmann.

Kvůli kácení stromů podél silnice volali na děčínskou správu Labských pískovců mnozí lidé. Měli dojem, že mnohde jde o zásahy ve zbytečně větším rozsahu, než si zajištění bezpečnosti silničního provozu vyžaduje.

„Přesvědčili jsme se o tom, že v některých místech skutečně nesmyslně zmizely porosty vzdálené od silničního tělesa třeba patnáct i více metrů. Vše jsme zdokumentovali a celá kauza bude mít zřejmě dohru ve správním řízení,“ připomněl Lukáš Blažej. Ochránci přírody se také budou důsledně zajímat o to, jak bude zajištěna náhradní výsadba zeleně za pokácené stromy a zlikvidované křoviny.

Na postup prací dohlíží a dokončenou zakázku převezme děčínský provoz Správy a údržby silnic Ústeckého kraje.

„Hned začneme jednat s dodavatelskou firmou o nápravě,“ vzkázala vedoucí provozu Ivana Pekařová.

Stanovisko stavbyvedoucího společnosti Joel se přes opakované volání získat nepodařilo.

Svůj mobilní telefon nebral. „Řeší problémy na stavbě,“ uvedl jednatel firmy Jaroslav Volmut. Mostecká společnost Joel na svých webových stránkách popisuje činnosti, které zajišťuje. Ošetřování dřevin nebo těžební práce tam ale neuvádí.

„Na dosavadním neodborném počínání firmy je to také patrné. Denně projíždím okolo a něco tak diletantského jsem ještě neviděl.“ lamentoval ředitel děčínské Střední zahradnické a zemědělské školy Libor Kunte. Vadí mu například řada necitlivých zásahů do javorové aleje. Tvrdil, že se vzniklou situací se smířit nehodlá.

„Dám podnět k tomu, aby se celou záležitostí začala zabývat Česká inspekce životního prostředí,“ dodal.

S jistými rozpaky zásah na stromořadí podél silnice v katastru Markvartic hodnotil tamní starosta Petr Hodboď. „Na některých těch stromech bylo patrné, že jsou rizikem pro bezpečný provoz. Nejsem dendrolog a odbornost zásahu nedokáži posoudit,“ tvrdil markvartický starosta.