Kdysi honosná nádražní budova s bohatě zdobenou odjezdovou halou dnes chátrá a čeká na své budoucí využití. Kromě několika bytů je prázdná. „Bydlí tu pár lidí. V jedné části byla výrobna lahůdek, ale už je to taky hodně let, co ji zavřeli. Jinak je to prázdné. Je to velká škoda, je to krásná budova,“ říkají dvě ženy přímo před historickou budovou, která letos oslaví 150 let existence. „Je to ostuda. Mnohokrát se jednalo o tom, že se nádraží opraví a zasadí se do komunitního života v Děčíně,“ povzdechl si František Kobera s tím, že stejná ostuda je i chodník od východního nádraží do centra města.

Po mnoha letech tápání, jak s rozsáhlou nádražní budovou naložit, se o slovo přihlásila děčínská pobočka ČVUT, která by do ní chtěla přesunout místní pracoviště. Vzniknout by tak zde mohlo kongresové centrum, polygon, dopravní laboratoře nebo výcvikové středisko pro strojvedoucí. Právě podobné středisko by mohlo najít klienty v Česku i Německu. „Připravuje se jednání rektorů ČVUT a ústecké UJEP, která by do projektu mohla také některou ze svých fakult zapojit,“ popisuje nejnovější dění ohledně historické budovy vedoucí děčínského pracoviště dopravní fakulty ČVUT Ondřej Smíšek. Na budoucím využití budovy spolupracuje ČVUT také s Regionální rozvojovou agenturou a Inovačním centrem Ústeckého kraje.

Na silnici mezi Hřenskem a Schmilkou dopadl velký kámen.
Ze svahu u Hřenska se zřítil velký kámen, silnice na Německo je zavřená

V minulosti se uvažovalo také o tom, že by zde mohlo být drážní muzeum Národního technického muzea. Město i místní nadšenci a historici dělali pro vybudování nového muzea možné i nemožné. Mělo být totiž dalším turistickým lákadlem. Vláda ale nakonec rozhodla o jeho umístění do Prahy a zhasila tak naděje na brzkou opravu architektonicky i historicky cenného nádraží.

Deník oslovil také České dráhy, kterým historická budova patří. Do uzávěrky tohoto článku ale během několika dní nereagovaly.

Bývalý úřad práce i Labský dvůr

Východní nádraží ale není jedinou ostudou, která hyzdí Děčín. Za několik z nich přímo v centru města nese přímou vinu stát. Po přeměně bývalé polikliniky na úřad osiřely domy, ve kterých dříve sídlil úřad práce nebo okresní správa sociální zabezpečení. Po úřadu práce zůstalo prázdných hned několik budov na Komenského náměstí. Jednu z nich, historickou budovu děčínské spořitelny, se nedávno podařilo prodat soukromému zájemci. Nadále ale zůstávají opuštěné domy na rohu s Anenskou ulicí, o které zatím žádná veřejná instituce neprojevila zájem.

Dálnice D8, ilustrační foto.
Přivaděč z Děčína k dálnici má důležité povolení, stále není jasné kudy povede

Jednou z největších ostud Podmokel je pak kdysi honosný Labský dvůr na Teplické ulici. Výstavní vila byla postavena v roce 1865 a v následujících desetiletích byla hned dvakrát výrazně přestavena. Budova, jejíž prvotním autorem je stavební inženýr Philipp Stuchlik, s jednoduchým obdélným půdorysem je doplněna věží. Původně měla jen tři patra, během přestavby v roce 1907 (podle návrhu stavitele Johanna Glasera) byla navýšena o další patro. Další poschodí přibylo i během přestavby v roce 1936 (projekt sourozenců Hiekových). Mansardová střecha byla nahrazena valbovou.

Prohlídka Labského dvoru v roce 2017:

V objektu fungovalo několik let i první děčínské kino. Svého času zde byl i okresní výbor SSM. Poslední desetiletí ale dům chátrá a jeho majitel se marně snaží najít smysluplné využít. Nabízel jej i k prodeji, najít kupce se ale nepodařilo.

Mohlo by vás také zaujmout: Daň z nemovitosti od letoška stoupla. Víme, kolik zaplatí obyvatelé Děčína

Zdroj: Deník/Alexandr Vanžura