„Radní souhlasili se zahájením zadávacího řízení veřejné zakázky na služby Rekonstrukce školní lodě formou zjednodušeného podlimitního řízení," uvedla Markéta Flochová z kanceláře hejtmana.

Právě kraj je totiž zřizovatelem školy, a tak o takto velké zakázce rozhoduje vedení krajské samosprávy.
O zahájení oprav se začalo mluvit již na podzim v roce 2013. Tehdy ministerstvo financí přislíbilo pokrýt přibližně polovinu dvanáctimilionových nákladů na rekonstrukci lodě.

„Jenže se změnila vláda a peníze z ministerstva nedorazily," říká ředitelka školy Jana Férová.

Bylo nutné proto počkat na to, jak se k tomu postaví kraj. Ten nakonec na rekonstrukci uvolnil částku, se kterou od počátku počítal, tedy šest milionů korun.

První etapa rekonstrukce by podle Flochové měla vyjít na čtyři miliony korun bez daně z přidané hodnoty, s daní to pak dělá přibližně pět milionů korun.

Další problémy byly s výběrovým řízením. Do toho prvního se nepřihlásila žádná firma, nyní by stačila alespoň jedna, aby mohlo výběrové řízení proběhnout a rekonstrukce začít.

„U nás jsou totiž jen přibližně dvě firmy, které jsou schopné takové práce udělat," vysvětluje Jana Férová.
Během rekonstrukce by měla být opravena především elektroinstalace, lodní a strojní části lodě. Kontrolovat se bude také obšívka.

„Dnes již není nutné kvůli této kontrole loď vytahovat na břeh. Pokud by přeci jen bylo nutné provést opravu obšívky na souši, přineslo by to komplikace. Jednak kvůli manipulaci s lodí, jednak kvůli finančním nákladům. Ty by samozřejmě kvůli tomu vzrostly," říká ředitelka střední školy.

Při plánování rekonstrukce se před několika lety počítalo s mnohem rozsáhlejšími opravami. Měly vzniknout multimediální učebny, šatny a sociální zařízení měly projít kompletní rekonstrukcí, nové mělo být také vedení vody a tepla.

Loď byla postavena před necelými třiceti lety v polském Plocku a svými rozměry je největší svého druhu v republice. Na délku má bez několika desítek centimetrů 85 metrů, na šířku i výšku kolem deseti metrů. Doba vzniku za minulého režimu také odpovídá možnému využití lodě. V případě válečného konfliktu totiž měla sloužit jako opravna lehkých zbraní a práci na ní mělo najít přibližně sedm desítek lidí.

Do Děčína se loď dostala asi před deseti lety, kdy se ji podařilo koupit.