Na sociální síti, kterou využívá více než dvacet tisíc Ústečanů, se snesla kritika na příspěvek, který ukazuje regál supermarketu s respirátory. Na tom by nebylo nic divného, kdyby i tyto ochranné pomůcky nebyly přelepené páskou, která znemožňuje jejich nákup.

Stovky nesouhlasných příspěvků zase vyvolala fotografie litvínovského obchodu, který nabízel k volnému prodeji zábavní pyrotechniku. „Už tu nechápu vůbec nic. Dětem nemám šanci koupit pastelky a sešity, můžu ale bouchat rachejtle,“ podivovala se Lenka Budínová z Litvínova. V mosteckém supermarketu zase čekala nemilá novinka na maminky, které chtěly zaopatřit své nejmenší. Neprodají jim tam ani dudlík.

Podle řetězců se ale ve většině případů jedná o ojedinělá pochybení, která řetězce v následujících dnech napraví. Na zákaz prodeje jejich přítomnost vliv nemá. „Toto zboží je zablokováno v pokladním systému, aby nebylo možné jej zakoupit. V průběhu včerejšího dne a dneška bylo rovněž stahováno z regálů prodejen Billa a postupně je nahrazováno jiným sortimentem, který lze prodávat,“ vysvětlila mluvčí řetězce Billa Dana Bratránková. „V případě, že se zboží ještě v regálech nachází, je to nejspíše z důvodů malé kapacity skladů v prodejnách, nicméně lze předpokládat, že bude v následujících hodinách z prodejní plochy staženo,“ doplnila.

Řetězec Albert upozorňuje, že vládní definice není jednoznačná a třídit podle ní sortiment, který není jídlo, je obtížné. „Skutečně dostáváme řadu dotazů na jednotlivosti, jako jsou sáčky do koše, pastelky, plínky a další. I my máme zboží v prodejnách řazené podle určitého klíče a je velmi pracné manuálně přesouvat jednotlivé zboží. Přesto seznam položek dolaďujeme, abychom zákazníky v nákupu neomezovali nad rámec vládního zákazu,“ uvedl k dotazům Deníku řetězec.

Omezení přišla pro velké obchody stejně jako pro živnostníky v minulých měsících náhle. Je tedy jisté, že budou sčítat škody. Část zboží bude po 10. lednu, kdy by mohla opatření skončit, neprodejná. „V tuto chvíli kupříkladu nemůžeme prodávat zboží pro silvestrovské oslavy a uvítání nového roku. O toto zboží, bohužel, už v lednu nebude zájem,“ vysvětlila mluvčí řetězce hypermarketů Globus Lutfia Volfová. „Samozřejmě jsme museli také odsunout dlouho plánované výprodeje zboží,“ dodala.

Řetězec Albert pak upozorňuje, že do dalších nákladů se musí započítat i opakovaná práce zaměstnanců, kteří zboží vybalují, třídí a opět vrací do regálů.